Mulberi
Err.. kontroversi tk tajuk nii?? Huhuu

Cuma nk cerita pasal anak bujangku.. Beginilah perbualanku dgn si teruna berumur 9 tahun itu sebaik saje die balik dari sekolah..

Faizeen: Alaaaaaaa.. baru saya tauuu.. air mani tu kluar mase tido.. Tk best ahh..
(Aku rase cam nk tercekik! Ehee.. rase cam tak sedia pon ade nk bincang topik ni.. tp still control laa.. die baru belajar bab mandi wajib kat sekolah)

Aku: Bihtu nk yg camne?
Faizeen: Kluarlah mase kencing keee.. (wakakakakak!!!!)
Aku: Mane blehhh.. tu kan kluar lepas mimpi syiokkk punye! (huhu.. sib baik die tk tanye, mimpi syiok tu camne)

Pastu di satu saat yg lain, mase aku tengah beli barang kat kedai
Faizeen: Err.. ibu.. saya ni dh aqil baligh ke belum?
Aku: Dah mimpi sampai kluar mani ke??? (ape la aku tanye soklan camtuh! hehe)
Faizeen: Belum!!!!
Aku: Haaa.. maknanye belum aqil baligh le tuh!

Masa balik dari kedai lak..
Faizeen: Rupe2nya mandi wajib tu senang je ek. Cuma niat die jek yg lain. Tp saya tak tau laaa camne niat mandi wajib tu!

Hmm.. nmpknye die betul2 serius nk tahu..
Aku pon mula la menggodek segala buku2 lama.. termasuk ahh buku2 psl rumahtangga yg beli mase nk kawen dulu.. hikhikk.. Aku pon mula la mencarik bab2 mandi wajib ni.. kuberi Faizeen baca supaya die lebih faham.. Tk kisah laaa.. aku harus lebih open terhadap dia.. better die tanya pada aku, dari bertanya pada kawan2 lain yg kita tidak tahu bagaimana jwpnnya nanti..

So kawan2 lain camne? Dah bersedia utk menjawab soalan2 cepumas camni dr anak2 anda?? Sedia atau tidak, tanggungjawab terletak di bahu kita..
Labels: edit post
7 Responses
  1. ana Says:

    anak bujang neisya hari tu citer dia mimpi peluk2 ngan ppuan...adoi la...tp tak keluar air mani...masa tu conversation kami bertiga..abah dia la kot yg ajar bab2 tu...ni duk risau anak dara me yg no 2...kot2 period awal....


  2. PUTUBAMBU Says:

    frankly speaking.. aku pun belum bersedia mul..
    tak dapat aku bayangkan bila anak2 aku tanya soalan ni..

    mau merah muka aku..!


  3. Mulberi Says:

    Neisya.. Tu la kann.. dulu kita tk prnh tanye bab2 camgini dgn parents.. Tp anak2 skrg, nk tk nk kite kena ade ilmu utk jwb pertanyaan dorang.. Sbb aku sendiri dpt rase, dorang benar2 tulusss dgn pertanyaan camtu..Bagus sgt ade conversation terbuka camtu dgn anak2

    Put.. aku pon terkedu jugak.. Tp dlm mase yg sama, tak nak dorang kecewa dgn jwpn kita yg tidak munasabah, atau tak menepati kehendak soalan mereka.. Hehee.. nnti ko akan alaminya sendiriiii


  4. Qienah Nur Says:

    Waaa....mcm itu kaa...mmg ade talent jadi professorrr la faizeen nihhh...nguhhh5...


  5. shahliza94 Says:

    hahahaha... akma.. hehehe.. x dapat kubayangkan tika kau menjawab soalan tersebut. bebudak sekarang masuk skolah agama awal. macam kita dulu lewat 2 tahun. so bila keluar bab camni masa kita dulu boleh paham sket2.. bebudak sekarang ni rasanya cam belum sampai waktu je nak tau tentang tu semua. tapi nak wat camner, kat sekolah dah belajar. cikgu pulak xnak bg penerangan lanjut. paling x pun mesti cikgu suruh tanya ibu bapa. huhuhu...


  6. Adan Seaver Says:

    Sejauh mana kita pergi.. Sekuat mana pun kita lari.. Kita tidak dapat menghindar realiti.. dan kita akan jumpa juga diri kita sendiri... << anak awk adalah cetakan dari awk. Smoga anak awk menjadi soleh dan solehah hasil didikan awk dan cikgu2 nya!


  7. Mulberi Says:

    Liza..
    Kat sekolah tk sempat kott nk bg penerangan yg lebih details.. aka cikgu segan pon ado.. lebih2 lg kalo cikgu tu masih bujang trang tang tang...

    Terima kasih F@iz..
    Tp t.jwb mendidik diri sendiri juga adalah cabaran yg paling getir


Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...