Mulberi

Dari Ibnu Abbas r.a berkata Rasulullah S.A.W bersabda :
" Sesiapa yang berpuasa pada hari Asyura (10 Muharam) maka Allah S.W.T :
- akan
memberi kepadanya pahala 10,000 malaikat

- dan sesiapa yang berpuasa pada hari Asyura (10 Muharam) maka akan
diberi pahala 10,000 orang berhaji dan berumrah, dan 10,000 pahala orang mati syahid,

- dan barang siapa yang
mengusap kepala anak-anak yatim pada hari tersebut maka Allah S.W.T akan menaikkan dengan setiap rambut satu darjat.

- Dan sesiapa
yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa pada orang mukmin pada hari Asyura, maka seolah-olah dia memberi makan pada seluruh umat Rasulullah S.A.W yang berbuka puasa dan mengenyangkan perut mereka."

----> 10 Muharam pada tahun ini jatuh pada 27 Dec 2009 (Ahad). Marilah kita bersama2 merebut fadhilatnya yg sangat besar ini. In. Allah..


Antara peristiwa penting 10 Muharam

- Taubat Nabi Adam diterima oleh ALLAH.
- Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
- Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari bahteranya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
- Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
- Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
- Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
- Allah memulihkan penglihatan Nabi Yaakob yang kabur.
- Nabi Isa diangkat ke langit
- Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulitnya
- Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan nun, selepas berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
- Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
- Allah mengampunkan kesalahan Nabi Daud.
- Allah mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman.
- Hari pertama Allah menciptakan alam.
- Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
- Hari pertama Allah menurunkan hujan.
- Allah menjadikan Arasy.
- Allah menjadikan Luh Mahfuz.
- Allah menjadikan alam.
- Allah menjadikan Malaikat Jibril.
- Sayyidina Ali (cucu nabi) terbunuh di Karbala


Mulberi
Semalam meneman anak2 main basikal kat luar pagar rumah. Aku ni bukan ape, sebagai seorang ibu sememangnya agak byk berfikir itu.. ini.. Fikir kenderaan yg lalu lalang.. fikir anak2 yg kdg2 bawak basikal terhuyung hayang.. Takut terlanggar kereta orang ke.. terlanggar anak orang ke.. mcm2 yg bermain difikiran.. Takut kenderaan yg dipandu laju tak kira melalui kawasan perumahan.. adehhhh...

Tapi semalam aku buat keputusan untuk mempercayai anak2ku.. Setelah memberi "ceramah ringkas" kira2 10 minit tentang keselamatan dijalanraya.. had mane yg mereka boleh lalui.. kaedah yg bagaimana.. penggunaan brek.. bla bla blaaaaa.. Aku pon masuk sebentar ke dalam rumah..

Tak sampai 2 minit, tiba2 dari dalam aku dengar suara Sofea meraung.. Aku takla terlalu gusar sebab Sofea ni mmg suke menjerit... memang suke menangis kuat2 walaupon berebut brg dgn abgnya.. Lg pon memikirkan abgnya ade bermain bersama.. Tp makin lama makin kuat kudengar tangisan Sofea.. Aku capai tudung dan terus berlari keluar.. Jenuh ku perhati, langsung tak nampk kelibat Sofea.. hanya suaranya saje yg kedengaran.. Tiba2 baru perasan suara tu dtgnya dr dalam longkang.. YA RABBI!!!! Sofea dah terperosok ke dalam longkang dan tersepit dicelah basikalnya.. Dia dah menangis2, mungkin kerana sakit.. atau terlalu terkejut.. Terus ku terpa, ku tarik basikalnya keluar. Kemudian barulah Sofea ku keluarkan dr dalam longkang tersebut. Mujurlah tiada apa2 kecederaan serius, cuma jari kakinya saja yg berdarah sedikit kerana melecet. Kecut perut memikirkan andaikata kepala terhantuk pada batu dan sebagainya lagi.. Huhuhuuuu

Maybe die terlajak terus masuk ke dalam longkang mase cuba nak membelok ke pagar rumah kami tu.. Hmm.. kayuhan berani mati! Hahahaha
Mulberi

DOA AKHIR TAHUN HIJRAH
Dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar (sebelum waktu Maghrib) pd akhir bulan Zulhijjah (means petang 17 Dec 09)

Ertinya:

Segala puji hanya bg ALLAH, Tuhan yg memelihara & mentadbir sekalian alam. Selawat & salam ke atas junjungan bsr Nabi Muhammad (SAW) serta ahli keluarga baginda & para sahabatnya.

Ya ALLAH, seseungguhnya pd tahun ini aku telah melakukan laranganMU tetapi aku masih belum bertaubat sedangkan ENGKAU tidak reda & melupai perkara itu. ENGKAU telah menangguhkan azabMU yg telah ditetapkan kepadaku. ENGKAU telah memerintahkanku supaya aku bertaubat dr kesalahan itu. Sesuungguhnya pd hari ini aku memohon keampunan dariMU, ampunilah aku & apa yg telah aku lakukan pd tahun ini yg ENGKAU redai dan ENGKAU janjikan pahala maka aku memohonnya dr ENGKAU Ya ALLAH, Ya Karim ya Zaljalaliwalikram.

Selawat & salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga baginda & para sahabatnya. Segala puji hanya bagi ALLAH Tuhan yg memelihara & mentadbir sekalian alam. Amin...



DOA AWAL TAHUN HIJRAH
Dibaca 3 kali setelah masuk waktu Maghrib pd malam 1 Muharam (malam Jumaat 17 Dec 09)

Ertinya:
Segala puji hanya bg ALLAH, Tuhan yg memelihara & mentadbir sekalian alam. Selawat & salam ke atas junjungan bsr Nabi Muhammad (SAW) serta ahli keluarga baginda & para sahabatnya.

Ya ALLAH, ENGKAUlah yg kekal abadi utk selama-lamanya. Demi kelebihanMU yg Maha Agung & kemurahanMU yg melimpah, sesungguhnya pd tahun ini aku memohon kepadaMU perlindungan dr syaitan yg direjam, dari sekalian kuncunya, tenteranya & penolongnya. Aku juga memohon perlindungan dr nafsu amrah yg sentiasa mendorong ke arah kejahatan & melalaikan dgn perkara yg tidak berfaedah drpd mendekatkan diriku kepadaMU.

Selawat & salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga baginda & para sahabatnya. Segala puji hanya bagi ALLAH Tuhan yg memelihara & mentadbir sekalian alam. Amin...
Mulberi
Alhamdulillah.. abah dah selamat kembali ke tanahair jam 5.48 pagi, Ahad 6 December 2009. Dek kerana penjadualan semula, flight yg pd awalnye dijadualkan berlepas dr Jeddah jam 7 am, terpksa berlepas pd jam 4 pm (waktu sane laa)
Nasib baik kakak ade kat KL, so tido kat situ je laa.. jam 5 pagi, baru kami ke KLIA. dan Alhamdulillah sampai2 jek jadual arrival menunjukkan flight dr Jeddah telah selamat mendarat. Solat subuh dulu, dan hampir sejam menunggu, barulah nmpk kelibat abah keluar ke terminal.
Syukur sgt2.. dalam seribu kepayahan abah berjaya juga menyempurnakan hajinya. Cuma abah nampak begitu letih, batuk2 dan badan panas spt hendak demam.
Skrg abah berada di PJ, di rumah kakak yg sulung .. Buat sementara ni, biarlah abah di situ, so ade org yg boleh tolong tengok2kan kesihatan abah. Menurut doktor, badan abah dehydrated, kehilangan byk air. Harap2 lepas ni abah sihat semula.. Amin..

Terima kasih ya ALLAH.. kerana mengizinkan ayahku utk menjadi tetamuMU.. Moga giliranku sampai jua suatu hari kelak.. Amin...
Mulberi
Berinspirasikan siri The Biggest Loser dan beberapa cabaran yang rakan2 blogger lakukan, aku & beberapa org rakan forem berpakat untuk mencabar diri kami sendiri dengan Lose Weight Challenge (LWC).

Walaupon pada awalnya ade pihak yang menunjukkan perasaan tidak senang terhadap usaha kami ini, namun kami anggap ia sebagai satu cabaran & inspirasi untuk membuktikan bahawa InsyaALLAH usaha kami ini bakal membuahkan hasil..

**********************************************
Adalah dimaklumkan bahawa "Lose Weight Challenge" akan diadakan bermula 16 Nov. 2009.

Tujuan cabaran ini dianjurkan supaya kita sama2 dapat memotivasikan diri sendiri dalam usaha menurunkan berat badan secara sihat dan selamat. Dengan cara ini juga, ahli2 dapat saling memberi dorongan & sokongan antara satu sama lain.

Syarat2 penyertaan:
1. RM50/person akan dikenakan untuk menyertai LWC ini. Tujuannye supaya anda lebih komited, lebih serius dan berusaha dengan gigih untuk mencapat berat yg diidamkan. (Duit ni pon utk hadiah tauuu.. sebab tak dpt carik sponsor! Hehehe)
2. Anda memang berlebihan berat badan.. yg kurus cikeding tak layak!
3. Takde penyakit kronik, tidak pregnant
4. Cabaran ini akan berlangsung selama 3 bulan. Bermula 16 Nov 2009 sehingga 16 Februari 2010.
5. Sebarang produk pelangsingan adalah TIDAK DIBENARKAN.
6. Kaedah menurunkan berat badan: Menjaga pemakanan dan melakukan senaman, tak kisahla nak jogging ke.. skipping ke.. jalan2 ke.. gym etc..
7. Blog personal akan disediakan untuk anda meng-update segala pemakanan harian anda. Nak letak ape2 berkaitan usaha anda menurunkan berat badan juga adalah dialu2kan, seperti tip senaman yang berkesan, resepi2 menu sihat dan sebagainya lagi
8. Jika dalam tempoh cabaran ini berlangsung dan anda disahkan terpregnant atau pon jatuh sakit.. anda dibenarkan untuk menarik diri dari cabaran ini. Wang akan dikembalikan (jgn risauu beb!)
9. Anda dinasihatkan untuk mengutamakan kesihatan & keselamatan masing2.
10. Peserta yang paling byk dapat menurunkan berat badan dalam tempoh 3 bulan itu bakal menerima hadiah istimewa. Para peserta yang lain juga akan diberikan hadiah penghargaan.
11. Tarikh tutup penyertaan: 15 Nov 2009.
12. Utk details, sila ke http://youarewhatyouthinkyouare.blogspot.com/2009/11/lose-weight-challenge-lwc.html
Mulberi
Ape yang seronok sangat?

Mane tak seronok... bila kawan lame yg dah lost contact hampir 15 tahun, tiba2 dpt dihubungi semula melalui facebook..

Mane tak seronok.. kawan aku.. x-roomate aku.. homeroomate aku tuuuu.. time dok asrama mase Form 4 & Form 5 dulu.. yg susah senang same2.. yg gado pon samer2.. ahakssss

Mane tak seronok.. dan lebih2 seronok.. member rupenye bakal melangsungkan perkahwinannyaa.. Alahaii.. langkah kanan ahhh... patutlaaa mata ni asik kenyit2 jekk.. tekak ni lak cam gatal jek nk mkn nasik beriani.. Rupenye nak dapat beriani FREE!

Selamat Pengantin Baru buat Eda & suami.. Moga berbahagia selalu dunia akhirat, sentiasa dlm restu Ilahi & cepat2lah hendaknye dikurniakan zuriat! Aminnnnnn


Encik suami tak dapat dikesan utk bergambo bersama, missing in action! Hahaaa.. gi solat Zohor dgn pak mentua kat surau kottt


Me, Eda & Yan, same2 dok pulun ngadap buku kat MARESMA dulu.. Ala2 ulat buku le kununnnn.. Yg budak kecik tudung biru tuu.. sekadar pelakon tambahan dalam ini pilem.. buleh giteww?
Mulberi
Tau takk??
Adalah disarankan anda supaya memakai spek itam semasa memandu, terutamanya dalam hujan lebat..
Jika hujan pada waktu malam pula, disarankan memakai spek kuning (kalau takde, pinjamlah anak punyer.. yg beli kat kedai 2 ringgit tu.. heheh)
Betul niii.. tak tipu punyerr..

Nape? Tak logik? Gilo poooo.. hujan2 nak pakai spek itamm??
Ni bukan aku kate tauu.. Tp pernah tengok kat Malaysia Hari Ini.. lame dah duluuu..Tips pemanduan semasa hujan lebat..

Mula2 memang tak caye.. Tp aku dgn Mr. Hubby dah pernah try.. Hasilnya memang menakjubkan!!
Bila kita pakai spek itam tu kan.. seolah2 ia sort out imej hujan dari mata kita.. Kita akan lebih nampak objek2 lain.. spt kereta kat depan kita.. bangunan2.. etc.. So pandangan kita jadi lebih jelas..

Tak caya gak?? Haaa cubalah sendiri baru tauu.. Nanti bagi komen kat sini..
Mulberi
Tiba2 keluarga kami jadi kelam kabut...
Bukan ape.. sebenarnye dalam masa masih ke sana ke mari dgn open house.. masih lagi dalam suasana hari raya.. Tiba2 diberitakan abah bakal berangkat mengerjakan haji dalam masa 2 minggu lagi..

Telefon masing2 jadik hotline.. bagaimana perancangan kenduri.. siapa yg ditugaskan untuk membawa abah ke Kuala Lumpur.. rumah siapa yang akan dijadikan port utk ahli2 keluarga berkumpul.. menguruskan cuti kerja.. menguruskan cuti anak2 sekolah.. berkejar ke sekolah berdiskusi dgn cikgu2 bagi menunda peperiksaan akhir tahun dan sebagainya lagi.. Memang memenatkan.. semuanya harus diatur dalam masa yg sebegitu singkat!

Tp Alhamdulillah.. perancangan awal berjalan dengan begitu lancar.. Dalam gembira, sebak dan sedikit kegusaran melepaskan abah pergi (abah pergi sendirian.. di waktu usianya mencecah 83 tahun) namun hanya doa dapat diiringkan agar abah diberi kekuatan, dikurniakan kesihatan yang mantap, dimudahkan segala urusannya di sana dan selamat pergi serta pulang ke tanahair kelak.. Dan paling utama, abah mendapat haji mabrur.. InsyaALLAH..

Ape pun, perencanaan Allah itu mengatasi segalanya.. Selepas memastikan abah selamat check in di Kelana Jaya jam 3.30 pagi dan menerusi skrin di luar dapat kami lihat abah menyorong begnya sebelum melangkah masuk ke dewan.. kami adik beradik pulang ke rumah kakak di Kg Tunku untuk berehat & melelapkan mata barang seketika sementara menanti azan subuh berkumandang..

Hampir jam 7 pagi, kakakku mendapat panggilan telefon dari abah menyatakan bahawa para jemaah haji kira2 seramai 400 org bersama2 dgn abah itu, masih terkandas di Kelana Jaya kerana flight delay.. Suara abah begitu kepenatan, dapat kami rasekan bagaimana abah terpaksa menghadapi situasi ketika itu dgn sisa2 kudrat yg ada.. lantaran kurang rehat.. dan kurang tidur.. Hanya dapat mendoakan agar abah bersabar dgn dugaan yg Allah berikan..
Abang2 & abg ipar bergegas ke Kelana Jaya untuk mendapatkan berita sebenar.. dan sedikit harapan agar dapat berjumpa dgn abah, memberikan semangat padanya. Namun pengawal keselamatan yang bertugas memberitahu bas membawa bakal jemaah haji telah pon berangkat menuju ke KLIA jam 7 + pagi. Alhamdulillah.. Dan sedikit penerangan oleh pegawai bertugas, ahli keluarga memang tidak dibenarkan untuk bertemu dgn bakal jemaah selepas sahaja mereka check in.. (Oooo.. camgitu ehhh)

Jam 10 pagi.. Abangku menelefon.. bertanya berita terkini.. Abah memberitahu mereka ditempatkan dihotel yang penuh dengan orang puteh! (Heheheh.. kelako lak dengoo) dan abah merungut kerana dihotel tiada air! Adehhh.. bagai nak pecah perut kami adik beradik.. Mustahil dihotel yg penuh dgn org puteh takde air.. kebarangkalian besarnya, mungkin abah tak tahu camne nak bukak pili air yang berteknologi tinggi nii.. muahahahaaaaaa...

Akhirnya, kira2 jam 1.30 t/hari.. abah menelefon sekali lagi & memberitakan bahawa abah kini sudah pon berada di dalam pesawat, menunggu masa sahaja untuk berlepas.. Alhamdulillah.. Barulah terasa betul2 lega.. dan masing2 yg masih berkampung di Kg Tunku, bersiap2 untuk pulang ke rumah masing2..

Ape pon, kuasa ALLAH mengatasi segalanya.. baru hendak menarik nafas lega.. tiba2 kakak mendapat panggilan telefon.. sepupu kami di Melaka, baru sahaja menghembuskan nafas terakhir.. meninggal dunia akibat pendarahan dalam otak kerana terjatuh di bilik air.. Innalillahi wa inna ilahi raajiun..

Sedihnya, sebaik sahaja abah berangkat ke tanah suci, anak saudara abah pula menyahut panggilan Ilahi.. Berita ini masih kami rahsiakan dari abah kerana tidak mahu abah bersedih.. kerana sepupuku ini merupakan salah seorang anak saudara kesayangan abah.. yg terlalu banyak mengambil berat tentang abah.. yang terlalu banyak menyokong abah.. Tapi ternyata Tuhan lebih menyayanginya..

Sekali lagi.. segala rancangan terpaksa dibatalkan, dan masing2 pulang ke Melaka untuk menziarahi jenazah..

Al-Fatihah.. semoga rohnya dimasukkan ke dalam golongan mereka yang beriman..
Mulberi
Sebenarnya banyak gambo nak upload.. Tp tak ter upload.. So inilah sebahagian daripada kegamatan kami semasa gathering raya forumers.. makan2 pot luck hari tu.. Memang meriah.. memang kecoh. .memang gamat!
Timer kasih pd tuan umah Cik Puan Del yang sudi menyediakan rumahnya sebagai port serangan kami..
Timer kasih juga pada encik2 suami yang begitu sporting & setia menunggu kami para isteri yang tak habis2 menyembang.. hikhikkk..












Mulberi
Dek kerana raya.. lame sudah kutinggalkan blog ini..
Dek kerana raya.. blog ini sudah bersawang walaupon ade
pembantu" yang setia menyapu habuk2 dilantai.. heheh

So.. itu saje buat kali nii..
Lain kali ketemu lagi..
Terima kasih kerana sudi meng"klik" pada post ini..
Hi hi hi hi..
Mulberi
Orang citer pasal raye.. aku pon nak citer gak laa.. hikhikkk

Takla meriah mana pon..
Malam raya, aku masih pulun buat kacang (coated nuts) tempahan terakhir untuk Abg Uda. Tak kisahlaa.. demi akak ipar tersayang yg teringin sgt nak makan kcg tu.. hikhik.. maklumla org baru abis pantangg..
Tu pon, Mr Hubby yang tolong buatkan.. Aku sibuk buat ketupat & kuah kacang.. My children le yg request.. layan jek laa.. Sudahnye, mase menggoreng kacang tu, aku rase cam nak pitam.. Huhuu.. Sib baik tak ape2..
Dah siap semua, aku terus landing atas tilam.. Dah tak terdaya dah rase.. Plan nak wat rendang ayam pon cancelllll

Pagi2 raya, saat org lain tgh solat Aidilfitri, aku terkontang kanting mem packing baju.. Huhuu padan le muke akuu. Pas Mr. Hubby balik sembahyang, makan2 jap, terus kiteorg bertolak ke Pontian.. Ziarah pusara mak & ayah mentua.. Pastu terus beraya di rumah Tok & sedara mara yang lain di sana..

Kira2 jam 4 ptg, kami bertolak balik ke Melaka.. untuk berhari raya bersama keluarga aku lakk..
Mulberi
14 Sept 2009.. jam 6.30 petang

Baru balik dari kedai repair TV, alih2 nampak asap hitam berkepul2 datang dr arah depan kawasan kejirananku ni.. Mula2 ingat org bakar sampah ke.. bakar tayar ke.. maklumlaa.. dah nak raya.. pasti masing2 sibuk mengemas kawasan rumah..

Tapi tiba2 tengok ramai yang keluar dari rumah, sambil menunjuk2 pada asap hitam tu. Faizeen dah berlari ke situ, nak menengok ape yang berlaku. Hubby & Sofea pon terkocoh2 meninggalkan aku sorang terkial2 dalam termangu, nak mengunci pintu rumah. Sedang dalam blur camtu, tiba2 lalu sebuah kereta wira yg dipandu seorang lelaki india.. "Ade rumah terbakar!" Katernye. macam paham2 jek ape yg aku tgh pikirkan..
So tak lengah lagi, aku pon cepat2 tutup pagar rumah, menjoinkan diri di tempat kejadian..

Sampai situ, tengok org ramai tengah berkumpul, sesetengahnye membantu mengeluarkan barang2 dari rumah mangsa.. Asap berkepul2 keluar dari bumbung rumah. Beberapa org jiran mengambil inisiatif memanjat bumbung sambil memancutkan air di kawasan tersebut.
Menurut seorang jiran, bomba telah di telefon 3-4 kali, tapi masih belum sampai2 lagi. Kereta peronda polis pon telah kelihatan bagi mengawal keadaan..

Apabila bomba sampai, kebanyakan mereka yang masih berusaha mengeluarkan barang dari tempat kejadian, diarahkan keluar oleh pihak bomba. Menurut jiran yang turut membantu, kebakaran berpunca akibat lintar pintas. Sebuah bilik habis musnah kerana bumbungnya roboh. Menurutnya lagi, sehari sebelum kebakaran berlaku, si anak ade mengadu terbau seperti benda hangit, tapi mungkin mereka menganggapnya hanya perkara kecil.

Aku turut meninjau ke bahagian dapur di mana pihak bomba sedang bertungkus kumus memadamkan api.. Di situ juga kelihatan bumbungnya telah roboh. Tp Alhamdulillah, api dapat dikawal dengan cepat dari merebak ke bahagian depan atau rumah2 disebelahnya..

Mmg agak lambat pihak bomba sampai, iaitu lebih kurang 1/2 jam.. Kalau la ade org yang terperangkap dlm rumah tu, rasenye mmg dah lame rentung.. Tapi kita pon paham jugak, waktu petang2 hari bekerja, jalan agak jem. Ditambah lagi dengan bazar2 Ramadhan yang ade.. melambatkan lagi perjalanan..
Kedengaran juga mulut2 yang berbicara, bahawa mereka tidak kenal tuan rumah tersebut. Hmmmm...

Apepon, ini benar2 dugaan yang hebat buat tuan rumah.. Tentu banyak yang perlu dibersihkan & diperbaiki. Apetah lagi hari raya yang bakal tiba dalam beberapa hari saje lagi.
Saat2 camni, betapa aku memanjatkan lagi kesyukuran kerana dapurku terbakar tidak seteruk ini. Syukur ya ALLAH...

Sedikit muhasabah diri:
1. Kenalilah jiran2 anda.. ni nak pesan jugak kat diri aku sendiri. Apetah lagi row aku ni, ramai yg non-malay.. Kecuali rumah sebelah menyebelah ni, yang lainnye kami setakat hai2, bye2.. senyum2 jek time jumpe.. tak pernah lak nak tanye name.. keje ape.. etc..
2. Sentiasa berwaspada dengan "petunjuk2' yang ALLAH berikan. Misalnya dalam kejadian ni, si anak dah terbau benda hangit, tapi dipandang remeh shj.

Sesuatu yang berlaku pasti ade hikmahnya. Mungkin selepas ini akan lebih peka terhadap jiran2 & persekitaran kita.. (dusshhhh.. mokcik terasooo jugakkk)

P/S Sebenarnya, ade gak amik amik video menggunakan hp.. Tp jenuh carik USB cable tak jumpe2.. So takleh nak transfer ke pc.. Mintak mahaplah tak dapat nak sertakan bukti tempat kejadian.. Huhuuuuu
Mulberi
Ade skali tu, aku gi Bazar Ramadhan.. Tp mase tu, aku & anak2 tunggu dalam kereta jek, sementara Mr. Hubby jek yang keluar untuk membeli juadah berbuka puasa..

Dalam menungu tu, tiba2 nampak seorang mamat berambut merah, berniaga karipap. popiah etc.. berdekatan dengan tempat parking tersebut.. Perwatakannye agak"lembut" dgn dressing yg agak kalerful.. (Umurnya ku anggarkan 30-40 tahun gakla) Tu tak kesahlaa kann..

Tp ape yg aku kesah sangat, bila mana mamat ni dengan selambanya minum abc rock di tempat yg terbuka macam tu.. Dah la tu, siap bagi air tu kat kawannya, mamat berambut perang.. Mamat berambut perang ni lak, pas sedut air dan campak plastiknya di tepi longkang, mula la keluarkan rokok.. dan hisap tanpa segan silu.. Mamat2 ni yg aku pasti, tentunya berketurunan Melayu, beragama Islam (kalau tak Islam, takkan la leh niaga kat Bazar Ramadhan kannn)
Bertambah tragis, bila datang 2 aweks gedik (rakan sepernigaan mereka) yang turut join hisap rokok sekali.. Aduhhh sedihnya tengokk gelagat remaja sekarang nii..

Tak lame pastu, datang lak sorang budak lelaki yg ku kira berumur 10-11 tahun.. Ponnn same lepak2 kat situ sambil menghirup airr.. Ape nak heran , kalau "pasak"nya tak kukuh, "bahagian2 rumah yg lain" pon bila2 mase akan roboh..

Sedihhh sangat.. camni ke sikap org Islam sekarang? Tak melampau kalau ku katekan, mereka ni begitu kurang ajar.. Tak beradab.. tak tahu menghormati bulan Ramadhan.. Kalau ye pon tak puasa, tapi tolong la hormati orang lain.. Tolong la malu pada kaum agama lain tu.. Kalau org Islam sendiri dah tak tahu menghormati agama mereka sendiri, camne kita nak expect org agama lain menghormati kitaaa???

Ya-ALLAH, jadikanlah zuriat keturunanku dari kalangan hamba-Mu yg soleh & solehah
Mulberi
22 Ogos 2009.. Sabtu, awal Ramadhan

Mr Hubby beria2 mengajakku balik kampung di Melaka. Berbuka puasa bersama abah yg tinggal bersendirian bersama adikku yg synrom down. Tp ntah kenapa kali ni, rase berat hati sangat.. Walaupon dari awal dah merancang, pagi Sabtu tu baru ku packing baju2 yg hendak dibawa balik.

Alhamdulillah perjalanan berjalan lancar, kami singgah di pekan Masjid Tanah untuk membeli barang2 keperluan, ambil2 menjengah2 bazar Ramadhan disitu. Rupenya family kakakku turut balik untuk berbuka puasa bersama2.. Hmm.. bertambah meriahlaa..

9.30 mlm, selepas terawih Mr. Hubby bersiap2 untuk ke Simpang Empat, Alor Gajah. Kawannya dr KL datang untuk berjumpa dgnnya. Pd awalnya, mmg Mr. Hubby ajak kami pergi skali.. Tp memikirkan die nak pergi jumpa kawan, so malas la nak ganggu.. Nnti jenuh aku nak layan anak2 ni.. bukannye dorang reti duduk diam kalau dah rase boring.. So kulepaskan hubby pergi dgn pesanan, hati2 dgn jalan kampung.. byk lembu kat tgh jalan!

Kol 11 malam, mata pon dh makin kelat. Anak2 semua dh masuk tido. Tanpa sedar, aku pon terlelap skali..
Alih2 11.30 mlm, telefonku berbunyi.. No hp hubby terpapar di skrin
" Ayang.. Abg ade?" (abg iparku)
" Ade.. tp die dah tido.. nape?"
" Eksiden nii.."
"Hahhh?? Eksiden? Kat mane? Teruk ke?" Aku dah mula menggelabah.. jantung ni dup dap lajuuu jek
'"Keta takleh jalan.. mintak Abg dtg sini jap.. bleh?"
'ok.. ok..

Aku mula tak keruan.. Nak tido, duduk, baring.. serba tak kena.. Mase yg berlalu rase begitu lambat.. Ku jeling jam, hampir 1.30 pagi, tp Mr. hubby dan Abgku tak balik2 lagi.. Nk telefon, takut mengganggu pulak urusan dorang. Cuma jam 2.00 pg, kugagahi juga tangan ni untuk menghantar sms, bertanya perkembangannya. Mr Hubby bagitau, dorang tengah buat report kat Balai Polis Alor Gajah..

Jam 2.30 pagi, baru la Hubby & Abg tiba di rumah.. Walaupon hati meronta2 ingin bertanya, tp biarlah dulu.. Hubby mesti penat.. Cuma bersyukur die tak mengalami ape2 kecederaan..

Esoknya, bila bukak pintu rumah, ternampak lah bonet depan kereta yg remuk. Mulanya ku pikir kerosakan kecil je, tapi bila kudekati, waduhhhh terjongket jugak rupenyee.. Aircond semua condemn, tp mujur tak mengena bahagian enjin..

Menurut hubby, malam tu die follow sebuah kereta Myvi dari belakang.. Almaklumlaa.. jalan kampung, agak gelap dan berselekoh.. Tu la sampai di satu selekoh tajam, Hubby yang tak nampak ape yg ada disebalik selekoh tersebut, tiba2 agak terkejut kereta Myvi tersebut tiba2 berhenti kerana seekor kerbau sedang melintas jalan. So brek camne skali pon, terpaksa redha merempuh belakang Myvi tuu.. Huhuuu.. Ape pon aku tetap bersyukur kerana hubby selamat, pemandu Myvi tu pon tak mengalami ape2 kecedaraan..

Kusut gak nak pikir, nak repair kereta kat kampung ke.. atau nak bawak balik JB..Nk repair kat kampung, masalah pulak kami nak berulang alik. So gamble je la balik ke JB malam tu (terpaksa balik malam, sbb aircond rosakk huhuu). Alhamdulillah perjalanan berjalan lancar, walau sedikit risau di hati.. Tp doa dari abah & family, Alhamdulillah kami selamat tiba kedestinasi..
Mulberi
Khamis 27 Ogos 2009...

Kira2 jam 12.30 t/hari, aku menamatkan agenda masak tengahari dgn menggoreng nuget. Setelah habis masak, nuget ku angkat, ku letak dalam tapis dan ku tutup dengan kertas tisu sementara menanti ia sejuk.
Aku pon bersiap2 utk mengambil Faizeen di sekolah. 12.40 pm, aku keluar dr rumah. Kebetulan pulak mase tu Faizeen keluar agak lambat. Rasenye hampir jam 1.15, baru lah nampak btg hidungnya.
Sampai jek kat rumah, Faizeen yg membuka pintu tiba2 menjerit "Ibu!! Asappp!!"

Ya Rabbi..ku lihat asap hitam memenuhi ruang tamu rumah kami. Keadaan jadi gelap seperti hari hampir malam. Kami mula terbatuk2. Dengan menekup hidung ,aku segera berlari menuju ke dapur.

Ya ALLAH!!!! Kulihat api menjulang hampir ke syiling, dan rak2 rempah plastik yang melekat di dinding dah pon terbakar

Faizeen yg agak panik, ke hulu ke hilir berlari "amik airrrr!! amik air cepattt!!!"
Aku pulak berlari menuju ke bilir mencari kain.. Kain tebal.. akhirnya ku capai tuala pengesat kaki, ku basahkan dengan air dan cepat2 ku bawa ke dapur dan terus ku campakkan ke atas api. Bila api agak reda, barulah ke tepuk2 saki baki api yg masih menyala dengan tuala basah tersebut. Alhamdulillahhhh.. Dalam masa tak sampai 2 minit, api berjaya dipadamkan sepenuhnya..

Bila ditelek2 kembali, ku lihat kuali & sudip yg ku letak di dalam kuali tersebut telah rentung, hanya tinggal besi sahaja. Botol minyak, bekas garam, bekas rempah, hampir kesemuanya telah dimakan api. Dalam kuali terdapat rempah ratus seperti bunga cengkih dll,. yg juga telah menjadi arang. Pada pemerhatianku, kemungkinan besar api tu menjilat rak rempah, kemudian rempah2 tu jatuh ke dalam kuali.. Maka terjadilah "rempah terbakar"- nak challenge kisah Mahsuri beras terbakar.. huhuuu


Kuali dah hitam, dalam tu dh jadik debuu.. Sudip tinggal besi jekk


Rak rempah yg terbakar.. botol2 minyak, bekas garam.. habissss


Dinding yang berjelaga.. sampaila ke syiling.. Mujur senang dibersihkan oleh Mr. Muscle! (My hubby lee.. kehkehh) Tp syiling cadang nak cat je laa..

Bila dah reda, masing2 terlepak kat ruang tamu.. Tup2 nampak muka Faizeen hitam kena arang.. Aku tegurlaa.." tu ape hitam kat muke tu".. alih2 lak nmpk hidung Sofea pon hitam2.. Ape lagi, bile ku sapu2 lubang idung, ternyata lubang idungku jugak hitam!! Wakakakaka.. masing2 amik tisu, korek lubang idung.. berjelagaaa!! Terbahak2 kami anak beranak, ketawakan antara satu sama lain.. Tiba2 terasa indahnya hikmah disebalik musibah ini..

Alhamdulillah api belum sempat merebak ke salur gas.. Jenuh gak la Mr. Hubby terpaksa mengelap dinding2 dapur yg penuh kesan jelaga. Lantai keseluruhan rumah pon terpaksa dimop dek kerana asap hitam tu melekat kat lantai.. Barang2 di dry kitchen pon kena lap semuanya sebab penuh dengan habuk2 hitam yg berterbangan..
Namun aku bersyukur.. kami semua selamat.. dan rumahku juga selamat.. tiada kecederaan & kemalangan jiwa berlaku.
Mudah2an jadi iktibar.. hati2 semasa meninggalkan rumah..
Mulberi
Aku tak tau mane patut aku mulakan..

Sememangnya sebagai seorang ibu atau ayah, kita selalunya ingin buat yang terbaik untuk anak2..

Alhamdulillah.. sebagai seorang ibu, sememangnya aku amat berbangga punyai anak seperti Faizeen..
Di sekolah, Faizeen mmg dikenali dikalangan guru2 dan rakan2nya.. Bukan setakat menjadi pengawas, Alhamdulillah aku akui die salah seorang murid yang dianggap "cepat tangkap" oleh guru2nya. Mampu bekerjasama dgn baik dgn rakan2 yg lain, mudah mesra dan macam2 lagi. Bukan di sekolah kebangsaan saja, malah di KAFA juga die menjadi perhatian ustaz2 & ustazah.. pencapaiannya memang amat membanggakan aku & abahnya..
Hadiah demi hadiah di sediakan andainya die berjaya atau cemerlang dalam peperiksaan.. bukan dari kami saja, malah dari pakcik & makciknya yg lain.. Setiap kali pertemuan keluarga, pastinya topik "dapat nombor berapa" akan dipersoalkan..

Tanpa kami sedari, kami telah meletakkan "beban" terhadap dirinya.. Jika dia tidak melakukan ape2 yg sewajarnya, kami "hukum" die tanpa kami sendiri sedari.. Jika dia melakukan kesilapan, kami anggap bahawa kami telah sedaya upaya mengajar dia.. Namun sebenarnya kami terlupa bahawa peringkat pembesaran anak2, bukanlah setakat akademiknya sahaja.. luarannya saja.. tanpa mempedulikan hakikatnya emosi mereka tercalar dengan tindakan kami.

Anak2.. walau sehebat mana mereka.. walau sepintar mana sekalipon.. mereka tetap kanak2.. mereka masih perlukan persekitaran dimana mereka boleh bermain dengan riang bersama kawan2.. mereka tidak boleh dipisahkan dari dunia permainan.. mereka perlukan dunia khayalan mereka.. mereka hanya mengikut caturan alam yg telah ALLAH gariskan buat mereka.. dan kita sebagai ibubapa tidak mampu untuk men"dewasa"kan akal & fikiran mereka..

Terima kasih kepada Cikgu Sharipah yg telah membuka "mata hati" kami.. Walaupon dia bukan lagi guru yg mengajar anakku, tapi keprihatinannya melebihi kami ibu bapanya sendiri.. Terima kasih Cikgu.. Semoga ALLAH mengurniakan kebahagiaan yg berpanjangan kepada Cikgu sekeluarga..

Untuk anakku.. Maafkan ibu & abah kerana tersilap perhitungan dalam mendidik kalian.. Sememangnya kadangkala ibu akui, mungkin kami mendambakan kesempurnaan .. tetapi kami lupa diri kami juga tidak sempurna
Mulberi
Banyak perkara yang berlaku sebelum Ramadhan menjelang tiba... tapi ntah kenapa belum ade mood nak cerita dalam ini blog.. plus mim alif lam sin..
Soo.. nanti2 la yekk..
Selamat menjalani ibadah puasa..
Mulberi
Petang tadi, waktu bukak tenet, tiba2 nampak satu tajuk kat forum: 'Uztaz Asri Rabbani meninggal dunia"

Ya ALLAH... rase macam tak percaya je.. betul ke ni? Atau sekadar rumours macam mase Allahyarham Yasmin Ahmad koma hari tu.. Tp bila dah tengok dalam berita.. barulah betul2 percaya.. Ustaz Asri telah kembali ke rahmatullah jam 10.30 pagi tadi ketika membuat rakaman Syahadah utk RTM, akibat serangan jantung.. Sesungguhnya dr ALLAH kita datang.. kepada ALLAH jualah kita akan kembali..

Tapi paling terharu bila rakannya menceritakan, Allahyarham mintak Al-Quran utk dibaca.. Tp sayang tak sempat.. Allahyarham tiba2 jatuh pengsan.. dan maut itu tidak menunggu walau sesaat sekalipon..

Aku ni sejak dari sekolah rendah lagi, membesar dgn nasyid2 Allahyarham.. Mase tu Allahyarham bersama dgn Arqam lagi.. Hinggalah ke hari ini, Ustaz Asri & Rabbani mempelopori persada nasyid tanahair kita.. Tapi nampaknya ALLAH lebih menyayangi dia..

Selain dari nasyid 'Pergi tak kembali", another nasyid yang aku minat2 sangat ialah 'Subuh Yang Terakhir'.. Dan tak sangka, Ustaz Asri pergi setelah subuhnya yang terakhir pagi tadi.. Moga menjadi iktibar jua buat kita yang masih hidup ni..

Bilakah kali yang terakhir kau ucapkan sayang
pada insan yang setia berkongsi susah dan senang
Luahkan isi hati, andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yang terakhir

Bila berdekatan kadangnya makin kita leka
Bila bejauhan barulah merindu didada
Selagi berkesempatan ucapkan terima kasih
Andai esok takkan hadir

Tika terkasar bahasa mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan kerna sayangkan dirimu
Namun di hati mampukah dilupakan
Rayulah kemaafan
Jangan sebelum nyawa dipulangkan

Bilakah kali yang terakhir kau kucupi pipi
Ayah bonda yang tak mungkin kau terbalas budi
Tunjukkanlah syukurmu bertuahnya kau dilahir

Tika terkasar bahasa mungkin ada yang terasa
Tapi tak kedengaran rintihan kerna sayangkan dirimu
Namun di hati mampukah dilupakan
Rayulah kemaafan
Jangan sebelum nyawa dipulangkan

Lihatlah saja isterimu berkorban separuh nyawa
Demi menjamin kebahagian anak dan suami tercinta
Buktikan padanya pilihan jodohmu tepat
Sebelum semua terlewat

Lafazkan rasa cinta...
andainya sudah ditakdir
Tadi subuh yang terakhir

Klik untuk dengar lagu

Moga roh Allahyarham ditempatkan bersama hambaNYA yang beriman.. Al-Fatihah..
Mulberi
Sape tak pernah tengok citer Nur Kasih kat TV3 setiap hari Jumaat jam 9 malam??



To be honest, aku ni bukanlah jenis yang suka bertenggek depan TV tengok drama2 kat TV.. Bukan ape.. drama kita ni kadang2 jalan ceritanya hampir same jek semua..

Tp ntah camner aku leh tertengok lak citer Nur Kasih ni dari episod 1 lagi.. dan secara jujurnya aku mengaku aku sukeee sgt, sampai tak sabar2 nak tunggu episod seterusnya.. Huhuuuu..

Ape yang aku suke pasal drama ni? Aku sukeee sinematografinyaa.. aku suke teknik pencahayaan yang digunakan. Gabungan kedua2nya ni, menjadikan scene dalam Nur Kasih ni benar2 dramatik.. Dalam drama ni, semua shot yang digunakan memang kena dengan scene drama tu… shot sawah padi bergoyang ditiup angin, shot berlatar belakangkan bangunan lama, shot yang guna lighting samar-samar masa scene dalam masjid, shot burung terbang… Tp yg paling penting, aku suke sangat dengan jalan ceritanya.. ade unsur2 keagamaan.. kasih sayang.. pengorbanan.. cinta .. .. Even dalam drama lain ade gak unsur2 camni, tapi Nur Kasih lain dari yang lain.. Pelakon2 die pon memang feel abisss laaa. Rase macam aku lak yang berlakon skali dalam tu.. heheheh

Kisah Aidil seorang anak yang patuh pada ajaran agama serta taat pada ibubapanya, VS Adam, si adik yang yang hidup bergelumang dosa & seringkali menimbulkan masalah sejak dari kecil lagi. Si ayah yang sentiasa mengharap anaknya akan berubah, bertekad untuk menikahkan Adam dengan Nur Amina agar dapat membimbing Adam kembali ke pangkal jalan.
Dalam masa yang sama, Aidil sebenarnya menyimpan perasaan terhadap Nur Amina. Namun demi menjaga hati org tua.. dia terpaksa berkorban.
Adam yang memang membantah keras pernikahan tersebut, bertindak pulang ke Australia menemui buah hatinya Katrina sebaik sahaja selesai urusan pengkebumian ayah Adam. Bukan itu saja, malah Adam meninggalkan Nur Amina sendirian di Malaysia dan menegaskan bahawa mereka harus menjalani kehidupan berasingan. Kecewa dengan tindakan seorang suami, Nur Amina begitu pun meneruskan kehidupan sebagai seorang siswi. Namun dia tidak berani untuk pulang ke kampung menemui keluarganya dan berterus terang mengenai tindakan Adam. Namun akhirnya Nur Amina bertemu semula dengan Aidil dan kepada Aidil lah dia meluahkan segala kekecewaan yang ditanggungnya.
Dalam masa yang sama, Adam berkahwin dengan Katrina & hanyut dengan dunianya. Namun, kemalangan yang meragut nyawa bayi dalam kandungan Katrina benar2 mengubah pemikiran & sikap Adam. Dia kembali ke pangkal jalan...
Adam akhirnya pulang ke Malaysia & membawa Katrina bersamanya. Tetapi atas nasihat Aidil, Katrina terpaksa ditinggalkan di hotel supaya Adam dapat menyelesaikan masalahnya satu persatu.
Dalam masa yang sama, Nur Amina pula bertekad untuk berterus terang dengan keluarganya perkara yang sebenar setelah 4 tahun hidup dalam penipuan. Nur Amina ingin dilepaskan, namun sikap Adam yang berubah benar2 menjadikan Nur Amina dalam dilema.. Apetah lagi setelah mengetahui ibu mertuanya mempunyai penyakit darah tinggi & masalah jantung..
Adam pula terpaksa berdepan dengan sikap Katrina yang sudah berputus asa dengan hidupnya. Sepeninggalan Adam, Katrina cuba membunuh diri tetapi berjaya diselamatkan oleh Aidil yang kebetulan datang untuk melawatnya di hotel.
Adam semakin teruji.. Perasaan sayang yang mula timbul terhadap Nur Amina juga menjadikan Adam semakin serba salah untuk menceritakan perihal Katrina kepada Nur Amina.. Nur Amina pula bertegas menyatakan bahawa dia tidak akan sekali2 menerima Adam kembali dalam hidupnya.
Huhuuuu.. tak sabar weiii nak tahu kisah seterusnyaaaaa..
Mulberi
Di sana sini, dok cakap pasal wabak influenza A.. Sekolah tu tutup.. Budak2 IPT nun kena balik.. Kes kematian.. Aduhh.. bila demam jek, mula la terpikir yang bukan-bukan..
Selain dari mengamalkan budaya kebersihan, kita sebagai orang Islam dianjurkan untuk berdoa bagi memohon perlindungan ALLAH dari wabak2 penyakit berjangkit ni.. DIA-lah yg maha menguasai segalanya..



p/s Thanx to Eye-You for sharing this doa''.. :D
Mulberi
Bulan lepas, kami sekeluarga berkunjung ke Gunung Lambak. Bagi sesiapa yang tak tahu, terutamanya mereka yang diluar kawasan Johor, Gunung Lambak merupakan salah satu kawasan rekreasi yang terdapat Kluang, Johor. Dah namenye pon gunung, of course la ade gunung kann.. Takkan la laut plak!
Nak rase lalu kat jambatan gantung ke.. atau nak camping.. jungle treking.. Macam2 adaaaa..
Selain tu, dalamnye juga terdapat waterpark, bolehla nak layan anak2 main air.. Tapi poolnya takla sebesar mane.. Untuk budak2, bleh ahh.. Mak bapak budak tu, tolong temankan anak je laaa.. Tp org kate, sambil menyelam minum airrr.. heheh (tapi air pool jgn minum lakk.. kotorrr)
So.. kita jamu mata je lah ehh.. (Kalau tak nampak gambo, klik je utk view lebih jelas)

chalet

jmbtn2


srpn2
srpn
jmbtn

walking


tarzan

tarzan2

cndwn

mdaki1

mdaki2

air

mdaki3

mdaki4

mdaki5

chalet2

waterprk1

waterprk2

waterprk3

waterprk4

waterprk5

waterprk6



Gunung Lambak Eco-Resort
Taman Rekreasi Gunung Lambak, Jalan Hutan Lipur Kluang
Johor

Phone : 07-7760077
Fax : 07-7760037

Chalet Rate:
Standard: RM80
Deluxe: RM90
Family: RM100

Waterpark entry:
Adult: RM5.00
Children: RM3.00
Mulberi
Smlm aku & family gi kuar bekfes.. Kebetulan dekat2 dgn meja kiteorg tu, ade satu family bawak budak kecik dalam 1 thn kot.. So, Sofea aku ni dok tgkkk jek budak tu tak kelip mata.. Anak bujang aku lak cam paham2 ape yg adik die tgh pikir.

Abg: Dik.. kalau tak dulu adik dah jadi kakak kan?
Adik: Nape lak?
Abg: Ye laa.. kalau ibu tak gugur dulu, tentu skang adik dh jadi kakak. Tp abg tetap dah jadik abg skang
Adik: (Diam je.. smbil terus memerhati budak kecik tu)
Abg: Adik, kalau adik nk adik lagi, adik kena la sembahyang.. Doa byk2 pd ALLAH
Adik: Adik sembahyang ape.. Hari2 adik sembahyang
Abg: Tp adik tak sembahyang subuh.. biase smbhyg asar & mgrib jekk.. Kalau adik tak sembhyg, camne ALLAH nak bagi adik lagii..

Huhuuuuuu... aku dgn laki aku speechlessssss
Mulberi
Aikk.. macam mana ini bisness buleh interprem dalam ini pilem??

Sebenarnyee, ahkak ni dimintak oleh jiran sebelah sebelah rumah ni.. untuk meng"interprem"kan barang jualannya.. So tengok2 le dulu.. kalau ada yang berkenan, sile le bagitau ahkak yeee.. kihkihhh


Rantai mutiara dari Sabah bersama loket yang anggun digayakan oleh wanita2 berketerampilan seperti anda semua . Harga RM85 sahaja....


Ni pulak gelang kristal.. Cantik woo.. berkilat2.. kalau gi umah orang kawen, mase cedok lauk tu buleh nampak sinar2 dari jauhhhh..Harga RM40 sahaja..


Ni pon same gakla sesaudara dengan yg atas tadi tu.. Kaler jek lain.. Harga sama, RM40 sahajaaa


Brooch kristal.. Utk bergaya di pagi lebaran ini tahunn.. Harga RM40 tunaiiiii


Ni adik sepupu brooch yg kat atas tadi.. Kristal kaler hitam & putih.. Harga sama gak, RM40..

Haaa.. amacam? Ada minat? Kalau minat, bleh la email kat izzora@gmail.com @ bleh gak YM kat my_mulberi. No tepon?? Nanti ku bagi kat email @ YM.. Nak reveal kat sini, takut gossip.. auwww tak relaaa.. kihkihhh

p/s: Harga adalah termasuk penghantaran.
Mulberi
Hari tu, sambil bawak anak2 jumpa Puan Doktor sempat jugakla bertanya kenapa my son ni nampak exhausted sangat tiap kali balik dari sekolah..
Kadang2 tu, kesian sangat tengok.. macam nak merangkak jek masuk bilik air.. Ikut hati, nak biar jek die rehat, tak yah gi KAFA.. Tp kalau sehari dua, bolehla.. Kalau tiap2 hari, banyakkk le dia punye lemak nanti.

So, beginilah pendapat doktor tersebut..

1. Make sure anak tidur awal, bangun cepat
Mmg le hari2 ku pastikan die masuk tido kol 10.. nak lebih awal kang, tak siap lak homework die


2. Kalau boleh, tak yah la bagi die tengok TV malam2
Bukan ape, budak2 ni kadang2 penerimaannye berbeza.. Kot tgk citer seram, malam2 susah nak tidur.. Takut.. Kot tengok citer yg excited sangat pon, dorang susah nak tido gakk.. Sebab dok terbayang2 aksi tu.. aksi ni.. Lebih2 lagi budak lelaki.. cam anak aku le tuu

3. WAJIBKAN anak untuk bersarapan
Mmg wajib untuk family aku

4. Sarapan yang digalakkan adalah cereal.. ataupon lebih baik, bagi skali kurma atau kismis.. Jgn bagi mknn yg berat2 sgt mcm nasi lemak, mee.. Nak tau nape?
Nasi ke, mee ke, kandungan gulanye/ karbohidrat sgt tinggi.. So mendadak jek mende tu ade dlm bdn anak.. Tapi after 2 hours, paras gula tu akan drop. Tu yg menyebabkan rase tak bertenaga, mengantuk, hilang tumpuan..
Berbeza dgn kismis, kurma, cereal.. Paras gula tu akan naik perlahan2.. Dr paras rendah die meningkat sedikit demi sedikit.. So badan pon menten jek bertenaga..
So kalau nak bagi anak makan yg berat2, better la dalam pukul 9 atau 10 tu (kira time rehat anak kat skolah kan)
Ni pon aku dah praktikkan, dan memang nampak le anak aku tu takla melepek time balik skolah tu.. Anak aku sendiri pon cakap, dia dah tak rase letih atau mengantuk mase sekolah.

Dan teringat lak aku pada seorang bapa yang mempunyai anak2 yg berjaya.. Bila ditanya, apekah rahsianya, dia menjawab" Sebagai ibubapa, kita jangan marah pada anak2 pada awal2 pagi terutamanya sebelum mereka ke sekolah sebab akan effect prestasi/ penumpuan anak tersebut terhadap pembelajarannya sepanjang hari.."
Ye tak ye jugak.. Orang dewasa yang bekerja pon, kalau awal2 pagi dh kena sound/ bebel dengan boss.. tentunya takde mood nak bekerja sepanjang hari..

Mende ni, aku tgh try laa.. nak control emosi awal2 pagi.. terutamanya:
- bila dah sampai 5-6 kali kejut, tapi tak bangun2 jugak..
- dah mandi, tapi lepak2 lagi atas katil main toys sambil pakai spender jekk.. huhuuu
- lagi 15 minit nak masuk sekolah, tapi masih belum sarapan, belum pakai stokin, belum sikat rambut & talipinggang dok lingkarkan kat kaki! Uwaaa.. sib baiklah sekolah dekat jekk
- paling teruji, time abah die dah kuarkan kereta nak gi hantar ke sekolah, tiba2 dia cakap "nak buang air besar dulu laahh!!!"
Ape pon bak kate orang kampungku : "never yell at your child in early morning"..huhuuu
Mulberi
Ina Oh Ina (ikut tune lagu Bangau Oh Bangau)
Kenapa kau tag aku
Macam mane aku tak tag engkau
Mmg hobi aku.. mmg hobi akuuu.. Huhuuuuu

1.Bila kali terakhir anda cuci toilet?
Cuci toilett?? Pagi tadi..

2.Pencuci apa yg anda guna?
Slalunye suh Encik DUCK yg cucikan

3.Dalam 1 minggu berapa kali anda mop lantai? kenapa?
Huiiii.. tak ingatlaaa.. Ikut suke hati aku jekk.. Kalau rajin & nmpk kotor sgt, mop leee.. Kalau masih bersinar2 serinye, buat dek je duluu.. kuikui

4.Apa tugasan anda sebelum menjelang malam?
Pastikan anak2 dah masuk dalam umah, mandi.. & siap2 utk maghrib

5.Apa menu hidangan makan malam anda yg paling simple?
Telur goreng

6.Minuman yg anda buat setiap pagi?
Utk anak2, susu cekelat..
utk Mr. Hubby, neskepe
utk diri sendiri, kalau sempat susu Anlene.. Kalau tak, air masak dah leee.. Awet muda pee.. hehe

7.Sebelum tido apa yg anda lakukan?
Pastikan anak2 dah tido, kemas brg2 anak yg bersepah.. make sure keperluan anak utk gi skolah esoknye dah tersedia.. pastuuuuuu pakai minyak wangiii.. ehehehe

8.Harus menjawab tag ini?
Ni yg lomah niiii... Kiro halal je laaaa buleh??
Mulberi
Ade nampak ape2 yg pelik pada handphone aku nihh?


Uwaaa.. Inilah yg sebenarnya.. Skrin handphone ku pecah!!! Sayang tauuu.. handphone ni hadiah birthday dr Mr. Hubby 3 tahun lepas. Walaupon dah out of date modelnya, namunku sayang bangetttt.. Tengok la tuu.. dah jadik corak cam tapak tangan alien pon aderr.. Nak sms/ baca sms pon dah tak nampak..Huhuuu.. Tp still bersyukur, masih boleh buat/ terima call..
Ni lah gara2 handbagku terjatuh mase nak amik tiket parking kat JUSCO.. Disebabkan tingkap keta dah rosak, aku terpaksa le bukak pintu keta mase nak amik tiket parking.. Buleh tak perasan handbagku terjatuh skali! Adehhh.. ape punye careless daaaa.. Sedar2 je handbag dah takde! Jantung bagai nak gugur rase, mintak anak sedara & anak bujangku berlari ke tempat tiket, tengok2kan kot2 le handbag tu masih disitu..
Alhamdulillah rezkiku masih ade.. Elok je beg tu "tertiarap" kat tepi tiang.. Tp bila cek dalam, tengok2 skrin hp ku dah pecahh.. Uwaaa.. belum cukup bulan lagi ni weiii.. Bekas cincin yg ade dalam beg pon turut pecah.. Sib baikla cincinnya tak ape2.. Firasatku, kemungkinan besar begku telah "dilenyek" oleh tayar kereta.. Samada tayar keretaku sendiri, ataupon tayar keta org lain yg nak amik tiket parking kat situ.. Tp Alhamdulillah sgt2, sekurang2nya begku dan segala dokumen penting masih selamat.. Mujurlah aku tak bawak kamera skali.. Kalau tidak, mau ku menangis 7 hari 7 malam.. Huk hukk..
Moralnya, letaklah handbag ditempat yg selamat!
Mulberi
Yaaaa.... omputeh kate, depression.. org kampung kate, angin meroyan!
Huhuu.. hari2 ku tempuhi dengan kebosanan mengadap pc yang lembap selowww mengalahkan siput khinzir..

Dah install antivirus.. mmg la ade tanda2 infection.. Tapi baru jek scan 5-7 minit, pc ku dah meracau2.. menjerit2 cam kena histeria... Ini kalau berterusan 2-3 hari lagi, dengan aku2 skali buleh histeria! Huhuuuu

Sekian saje entry terpendekku buat kali ini.. So kalau aku menghilang seketika dari dunia cyber, kalian tahu lah ape puncanya.. Tapi kalau aku menghilang 2-3 bulan, pandai2la sms/ contact phone numberku.. Eheee
Mulberi


1. Copy award di atas untuk diletakkan di blog anda
Sudahhhhh

2. Nyatakan 5 fakta menarik tentang si pemberi award ini
1. Orangnye kecik comeiii jekk.. Tengok gambo je.. Lom pernah ketemu lagi
2. Dah ade anak sorang.. tapi menten cam anak daresss..
3. Muka ade iras2 cina sket.. Maklumlee.. mix chinese
4. Kalau kat forum tu, mmg peramah laa..
5. Yg lain2, lom beramas mesra lagii.. ehhehe

3. Setiap blogger mestilah menyatakan 10 fakta atau hobi diri sendiri sebelum memilih penerima award
1. Penuh dengan sifat2 keibuan.. auwwwww *jangan muntah yekk.. hikhikk*
2. Aku suka masak, dikala rajin.. Kalau malas, makan kat luar je laaa huhuuu
3. Aku suka fotografi.. bercita2 tinggi nak tangkap itu DSLR satu.. tp ntah bile laaaa
4. Sejak dari anak dara, sampai la beranak dua, internet & aku tak boleh dipisahkan.. hehe
5. Aku ni jenis panas baran gak.. Tp don't worry.. aku mudah cool..
6. Anakku ade dua.. sorang teruna & sorang dara
7. Biase kalau marah kat hubby, aku diammmmmmmmmm jek
8. Kalau aku tengah sedih @ susah hati, aku akan mengemas tanpa henti..
9. Aku ni sometimes boleh jadi peramah.. buat sometimes pemaluuu.. kehkehh
10. Aku dah letih nak taip 10 fakta tentang diri akuu.. buleh gitu?

4. Anda perlu memilih 10 penerima award seterusnya dan describe tentang mereka
Whatt?? 10?? Banyaknyeeee
Emmm.. sape ekk??
1. Neisya yang sentiasa jauh dimata tapi dekattttt dihati.. Tgh bercuti ke muu?
2. Mai the tokey tudung - anniversarynye, same dgn birthdayku.. tahun je lainnn
3. Iza Aziz - The stockbroker (ehh.. betul ke Iza?..heheh)
4. Nieza - sifoo breastfeed yg terkenal seantero alam maya.. Sudikah ko terima award dr ku iniii
5. Puteh- ko slalu intai blog aku kan.. meh ahh amik award & tag ni..

Err.. 5 je la ekkk...
Mulberi
Laaa... kejapnyee mase berlalu.. Pejam celik, pejam celik.. genap dah umur 33 tahun.. Sape2 yg baru tau umurku ini.. tak yahla nak panggil ahkak pulakk.. heheh.. malas la nak terase seniorr... kuikuikui..
Alhamdulillah, syukurrr sangat2 masih diberi kesempatan oleh ALLAH utk menghela nafas, menikmati tiap detik bersama insan2 tersayang.. dan rakan2 seperjuangan

Bukan ape.. kebetulan malam tadi aku & family keluar untuk ke Giant.. Sampai sahaja di area Tampoi, jalan mula jam.. Kebiasaannya, kalau dah jam camgitu, mesti ade sesuatu yg dah berlaku. Tiba2 nampak kereta peronda polis, dan org ramai berkumpul di tepi jalan. Nampak ade satu motor terbaring (buleh pakai ke perkataan ni?) kira2 200 meter dari sebuah lori yang besar. Tiba2 anak bujang aku menjerit "Ehh!! Ade darah!!!"
Ya ALLAH.. Depan2 mata aku nampak badan seorang lelaki dibawah tayar bahagian belakang lori tersebut.. Tayar lori tu betul2 berada di bgh tengkuk lelaki tu, dan kepalanya sudah bersepai macam buah tembikai.. Dgn kesan darah disana sini.. Cepat2 aku alihkan pandangan.. Tak sanggup rasenye nak tengok..

Sedih sangat.. aku cuma terbayang bagaimana perasaan keluarga yg menunggu2 kepulangan lelaki tu.. Lebih2 lagi kalau dia dah berkeluarga, ade anak kecik.. Mesti tertunggu2, mane le ayah tak balik2.. Isteri yg menanti dgn sabar utk makan malam bersama2.. Tapi rupe2nye si ayah/ suami sudah tiada lagiii..

Ajal maut di tangan Tuhan.. Jika sudah sampai masa kita dijemput, kita akan pergi juga menemuiNYA.. Namun apapun, moga2 kita semua.. keluarga2 kita.. sahabat2 dan yang sewaktu dengannya terselamat dari sebarang mala petaka atau pun bencana.. Amin ya Rabbal Alamin..

Ya ALLAH.. terima kasih atas nikmat yang tak terhingga yang telah KAU berikan selama ini.. Mudah2an tiap hela nafasku ini terisi dengan kebaikan.. Dan jika ditakdirkan KAU ingin menjemputku, mudah2an pergiku nanti jua dengan kebaikan..
Mulberi
Aku rasa, masih ramai lagi yang tertanya-tanya, camne nak tau hari2 subur.. hari2 tak subur.. Mase2 yg kita perlu elak kalau nak jarakkan anak.. Mase yang terbaik untuk "buat anak".. heheh..

Allah anugerahkan manusia tu akal untuk berfikir.. Walaupun setiap sesuatu yg berlaku adalah termaktub dalam Qadha' & Qadar Allah, namun kita disuruh untuk berikhtiar utk memperolehi sesuatu.. Selebihnya, berdoa & bertawakallah kepadaNYA.. Sesungguhnya DIA-lah yg maha mengetahui

KALENDER KESUBURAN BULANAN
(Let's say haid jatuh pd 1hb)

Hari Haid : 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 (10 hari)

Hari Subur (untuk mendapatkan baby boy): 11,12,13,14,15,16,17 (7 hari)

Hari Subur (untuk mendapatkan baby girl): 18,19,19,20,21,22,23 (7 hari)

Hari Tidak Subur: 24,25,26,27,28,29,30 (7 hari)

Walaupun masa haid hanya selama 6 atau 7 hari, tetapi telur akan mula berfungsi selepas hari ke 10.

Sumber: Dr.Hamid Arshad's Q&A article
p/s Oleh kerana biasenye haidku hanya 6-7 hari hari, so bolehla ber"acara" bebas sebelum masuk hari ke 10.. hikhikhik

Bagaimana merancang jantina?


Berikut adalah petua yang boleh membantu anda merancang jantina anak anda. InsyaAllah dengan panduan dan izin Allah akan membawa kejayaan. kita hanya memerlukan sedikit usaha dan tawakkal.

Sebenarnya sperma @ benih lelaki menjadi penentu jantina bayi kerana benih-benih tersebut ada yang membawa kromosom X dan Y.

Sedangkan telur atau benih isteri hanya membawa kromosom X. Bergantung mana yang bercantum – XY (anak lelaki) – XX (anak perempuan).

Ciri-ciri benih:

Benih Y lebih cergas dan laju begerak tetapi lebih cepat mati berbanding dengan benih X yang lambat bergerak tetapi hidup lebih lama.

Benih Y juga lebih tahan dalam cecair yang beralkali , sedangkan benih X lebih tahan dalam cecair asid.

Oleh itu anda boleh ikuti panduan berikut:

Merancang anak lelaki

1. Makanan yang asid seperti buah-buahan limau, nanas, mangga, cuka, minuman gas perlu dijauhkan selama 2 bulan sebelum mencuba. Makanan laut adalah digalakkan, zat-zat logam kalsium dan magnesium juga diperlukan
(Rancang pemakanan ni 2-3 bulan awal2 sebelum mencuba. Jgn lak mase dah lekat baru nak makan.. dah tak kira dah tu..)

2. Persetubuhan pada waktu subur iaitu pada hari penetasan telur isteri ( ovulation) adalah penting.

3. Menukarkan cecairan faraj kepada beralkali dengan melakukan ‘douching’ atau basuh dalam faraj dengan satu alat khas. 20 ml. Air bikarbonet dimasukkan kedalam faraj lebih kurang 2 jam sebelum mengadakan persetubuhan. Cecair bikarbonet (sodium bicarbonate ) boleh dibeli dari farmasi.

4. Kaedah suntikan benih lelaki ( artificial insemination) setelah air mani suami menjalani proses ‘layering’, atau menjalani rawatan bayi tabung uji (IVF) dan dipilih embryo yang telah disahkan lelaki untuk dimasukkan kedalam rahim. Kedua-dua kaedah tersebut tidak dibolehkan jika hanya untuk tujuan mendapatkan anak lelaki. Tetapi diperbolehkan jika sabit ada penyakit baka bila melahirkan anak perempuan.

Merancang anak perempuan

1. Digalakkan memakan makanan yang berasid seperti limau, asam , nenas, cuka, air minuman bergas dan lain lain. Pantang memakan makanan laut.

2. Persetubuhan dilakukan sebelum penetasan telur isteri (ovulation). Jangan bersetubuh selama 5 hari mulai dari hari ‘ovulation’ yang boleh dikesan dengan ujian-ujian subur.

3. Melakukan ‘douching’ dengan menggunakan cecair asid (very dilute lactacyd) 2 jam sebelum persetubuhan dilakukan.

More...

Untuk dapatkan anak lelaki
1- banyakkan makan sayur untuk kedua2 pasangan, lelaki dan perempuan
2- deep penetration, maksudnya cuba pancut hampir kepada pangkal rahim isteri kerana sperma yang membawa jantina lelaki ni laju tapi tidak tahan lama. Jadi kalau dekat dengan pangkal rahim, berkemungkinan besar ia boleh bercantum dengan ovum dan membentuk jantina lelaki

Untuk dapatkan anak perempuan
1- banyakkan makan daging (ayam dan lembu) untuk kedua2 pasangan, lelaki dan perempuan
2- subsurface penetration, maksudnya pancut jauh dari pangkal rahim. Ini berkemungkinan sperma yang membawa gen lelaki tidak dapat bertahan lama dan mati.Ini memberi peluang untuk sperma yang membawa gen perempuan bercantum dengan ovum

Sumber: cakap.net
Mulberi
Feb 2009...

Sofea: Kat sekolah adik suka kat Firdaus.. Adik nak jadi awek dia!
Aku: What???? Apesal lak nak jadi awek dia? Adik kan kecik lagi..
Sofea: Sebab dia hensem.. Biarlahh.. adik nak jadi awek die.. Abang pon ade awek jugakkk
Aku: Mane ade abg ade awek.. Tu org saje usik2 abang laa.. Bukan betul2.. Adik dengan abg kan belajar lagi.. takmo ahh awek2 nihh.. huhuuuu
(keesokan harinye)
Sofea: Adik takmo lah jadi awek Firdaus?
Aku: Nape pulak?
Sofea: Sebab Firdaus tu nakal.. Kat sekolah suke sepak2 org..
Aku: Pulak dahhhhhh (sambil berkata dlm hati, mudahnye cinta berubahh.. heheh)

Tapi April 2009

Sofea: Sekarang kat sekolah adik suka kat Waie
Aku: Kenapa suka kat Waie?
Sofea: Sebab dia baikkkk.. Tak kacau orang..
Pastu die siap citer kat abg & abah dia, yg dia suka kat Waie tuu

Ditakdirkan pada suatu hari, aku jemput Sofea balik dari tadika. Kebetulan aku parking betul2 di belakang van sekolah yg sedang menunggu anak2 tadika masuk ke dalam van.
Dibahagian tempat duduk paling belakang van tu, ade 2 orang budak lelaki yang tengah tengok2, lambai2 kat Sofeaku.. dan sebagai anak dara Melayu yg terakhir, Sofeaku hanya tersenyum simpul pada 2 org jejaka tersebut.. Yg kelakarnya, salah sorang budak tu, siap kenyit2 mata lagi pada Sofea.. Nak pecah perut aku ketawa tgk gelagat budak2 ni..
Aku: Sape tu dik.. yg kenyit2 mata kat adik tu?? Kelakar laa..
Sofea: Tu lah Waie...
Aku: Ooooooooohhhhhhhhhhhhhhh... patut ahhhhhhh...
Dan setiap kali balik sekolah, kulihat Waie ni lah yg paling rajin melambai Sofea hingga hilang dr pandangan matanya.. Kehekehkehhh

Honestly, mmg aku pon suke tengok Waie tu.. Bukan ape.. As a mother, aku perhatikan perwatakan dia.. air muka dia..macam sangat2 confident pd diri sendiri.. Aku rase budak ni mempunyai ciri2 pemimpin dalam diri dia.. Hehee.. betull.. tak tipuuu punyerrr
Mulberi
Video ni dapat dari email.. Secara tak sengaja, mase bukak tu anak2 aku masuk bilik terr tengok skali


video

Teringat lak aku pasal video "Sajak Kematian" yang jadi kontroversi hangat suatu masa dulu. Video tu pon aku bagi anak aku tengok memandangkan dia pon teringin sangat nak tau ape yg kontroversinya sampai kat berita asik cakap psl video tu je.. Alhamdulillah reaksinya positif.. takla menakutkan spt yg digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak.

Tapi video setan yg ditunjukkan dalam video kat atas tu, agak "memberi kesan" jugak la pada anak bujang aku tu.. So skang ni dah tak susah nak kejutkan die solat subuh.. dan solatnya pula agak panjanggggg dari biase.. heheeeee..

Apepon, sememangnya kita kena sentiasa pantau ape yg anak kita tengok.. dan kalau pon nak bagi die tengok video2 yg mcm gini, dlm masa yg sama kita kena bagi explanation yg jelas supaya mereka tak tersalah tafsir mesej yang cuba disampaikan oleh video2 tersebut. Aku pon slalu ingatkan anak2, jgn pulak kita solat sebab takutkan setan.. tapi solat tu adalah tanggungjawab kita sbg muslim & sebagai tanda terima kasih kita pd ALLAH..
Mulberi
Itulah title aku sepanjang 3 minggu berturut2 ni..
Jadi Cikgu Bedah yang paling cerewet.. yang paling garang.. huhu..
Nak tau nape? Sebab anak2ku nak periksa..

Sofea- 11- 14 Mei ----> Tapi dengan dia ni, aku takla strict sangat.. Maklumla baru tadika.. Takkan la nak suruh buat revision mengadap buku latihan 1-2 jam sehari.. kehkeh.. Relax jee.. Buat latihan menulis, membaca.. sambil berseronok.. Lepas je ujian, die dah boleh membaca buku cerita Bahasa Melayu "Tikus Kampung & Tikus Bandar.. Very impressive! Walaupun ceritanya takde noktah, takde koma.. straighttt je dari awal sampai le akhir.. Pastu lak, kemaruk nak membaca buku pagi petang siang malam.. Sampaikan abg dia naik letih dengar dia baca buku yang sama berulang2 kali..hehe..

Faizeen 11-14 Mei (Ujian tilawah & hafazan) ---> Ni benar2 menguji kesabaran.. Nak kena duduk mengadap dia.. sampai kadang2 buleh terlelap.. kalau lepa jek, mule le die buat kerja lain.. Huhuu.. Nak kena tasmi' bacaan dia, that's mean kita pon kena alert dengan apa yang dia baca.. Tu belum lagi amik kira bacaan2 dalam solat.. Tp Alhamdulillah.. berkat kerajinan dia di saat2 akhir, dia kate dia merupakan salah seorg yg mendapat markah tertinggi dalam hafazan.. Setinggi mane? Wallahualam.. Aku tak tau lagi.. Tunggu je acara menandatangani report card nanti.. dan paling terharu... even banyak kali kena marah dgn aku (maklumlaa.. Cikgu Bedah!) tapi dia masih mengucapkan terima kasih pada aku sebab dah tolong dia menghafaz! Uwaaa.. nak menitik ayormato mokcik!!

Faizeen 19-22 Mei (Ujian Pertengahan Tahun Sek. Keb)---> Setakat ni dia dah biasa dengan rutin ulangkaji setiap kali nak menghadapi peperiksaan.. No TV, no games.. Tapi petang2 aku still benarkan dia keluar main dgn kawan2 dia dengan syarat masuk rumah sebelum jam 7!
Cuma bila dia buat latihtubi tu, kena gakla mak die ni meng"refresh" segala memori pembelajararan sekolah rendah dulu2 tu.. Huhu.. budak2 skang belajar advance woo.. Pastu lak Faizeen ni, dia nakkan explanation setiap soalan yang dia buat.. Maknanya aku pon kena buat revison skali! Uwaaaaa.. takleh nak relaxx.. Lebih2 lagi kalau jawapan yg dia bagi tu salah.. Bukan buleh aku senang lenang nak pangkah berpandukan skema jawapan, tanpa menyediakan penerangan jawapan yang die benar2 faham!

Faizeen lagi 25-28 Mei (Ujian bertulis KAFAT) ---> Nampaknya, aku terpaksa sediakan sendiri soalan2 latihan utk subjek2 KAFAT ni memandangkan buku2 latihan untuk KAFA mmg takde dijual di pasaran.. Jenuh aku carik seluruh JB ni.. Walaupun aku agak yakin dia mampu untuk menjawab soalan2 nanti, tapi setidak2nya aku nak dia tau, sebagai seorang ibu aku masih take part dalam usaha dia belajar mencemerlangkan dirinya sendiri..

Ape pon.... seringkali ku ingatkan anak2ku.. belajar bukan setakat untuk peperiksaan.. tapi adalah untuk kegunaan masa depan dorang jugak.. demi mengharapkan keredhaaan ALLAH..

Ya ALLAH.. jadikanlah anak2ku insan yang cemerlang dunia & akhirat.. Terangkanlah hati mereka, pimpinlah mereka ke jalanMU..

Pada cikgu2 semua.. SELAMAT HARI GURU..Terima kasih.. terima kasih.. dan terima kasih yang tidak terhingga
Mulberi
Minggu ni aku agak stress.. Mane taknya, hubby yang terlampau busy dgn keja2nya.. pagi gi keja, petang balik kejap, then keluar semula ke site office (milik kawan die plak). Malamnya aku pon tak tau bila hubby balik, sebab sejak die busy ni, aku & anak2 memang tidur awal.

Faizeen minggu depan dah start ujian tilawah & hafazan utk KAFA (Tahfiz) dia.. Jenuh nak suruh dia lancarkan bacaan & menghafaz. Dok berbuih mulut.. Dia pegang kejap Quran, pastu buat kerja lain.. main dengan Sofea la, baca buku cerita la.. main hotwheel die laa... bile dah penat, die mengelat plak nak masuk tidur cepat.. huhu.. kalau camni, sampai bila le dapat menghafaz.. sampai la semalam tahap ketensionan aku berada pd paras maksima (dia tunggang langgangkan sofa kt ruang tamu) Aku padamkan semua lampu, ambil bantal semua masuk tidur tanpa sepatah pon bercakap dgn anak2 aku.. Aku biarkan je dua beradik tu buat ape yg dorang nak.. At last dua2 datang jumpa aku, hulur tangan untuk mintak maaf.. Aku terus menangis sambil meluahkan perasaan aku pd dorang.. Tak semena2, anak2 aku pon menangis same gakk.. uwaa.. dah mcm citer dlm drama lak..

Hari ni, Faizeen balik dari sekolah bagi aku bunga beserta dgn kad.. Katanye sempena dgn Mother's Day..


Tapi yg paling aku touching dalam kad tu tertulis "Saya mohon maaf dan redhailah saya dan tolong ampunkan dosa saya.. Wassalam.. Selamat hari ibu.." Disebelahnya pulak " I Love You Mother. For You.."



Huhuuu.. Terharunyaa.. Rasa bersalah sgt sbb mengabaikan perasaan dia sebagai seorang anak.. Berdosanya aku kerana begitu mudah menyerah kalah dalam mendidik anak-anak..

Untuk Faizeen & Sofea.. andaikata satu hari nanti kalian membaca blog ini.. ketahuilah bahawa ibu sangat menyayangi kalian lebih dari nyawa ibu sendiri.. tak kira apa keadaan sekalipun.. doa ibu tetap mengiringi tiap detik perjalanan hidup kalian berdua..

Sebagai tanda penghargaan, ku letakkan bunga ni di "meja officeku"



Moga dia faham, aku sentiasa menghargainya..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...