Mulberi
Selalunya kita belajar resepi masakan.. Tp kali ni kita belajar lak resepi homemade bubbles.. So tak yahla nak beli bubbles yang jual kat kedai tu.. Nak buat sebesen besar pon takpeee.. hehee

Bahan2:
1/2 cawan cecair pencuci pinggan (jgn salahkan ku andainye dish wash kat rmh tu cpt habis hehe!)
1 1/2 cawan air
2 sudu teh gula (jgn minum lak.. gula ni supaya bubbles yang terbentuk tu tahan lama sket)

Cara:
1. Masukkan cecair pencuci pinggan ke dalam mangkuk besar. Campurkan air
2. Tambah gula, kacau perlahan.

Pastu mintakla hubby buatkan loop dari dawai ke.. ape ke.. yang menyerupai peniup buih tu.. (hehe.. pernah tgk rupenye kann..)

Tips: 1. Jgn goncang/ kacau campuran buih tu kuat2 sangat
2. Simpan buih dalam bekas kedap udara

Sebaiknya, biarlah anak2 yang lakukan semua proses pencampuran tu.. tapi dengan pengawasan kite la.. Kira macam buat ujikaji la ni.. sure dorang seronok sgt.. Walaupun buih2 yang terhasil takla sehebat buih yang ade kat pasaran, tapi sudah cukup untuk melekakan anak2 anda.. Biaq pi depa tiup, main buih puas2.. nanti malam tido lenaaaaaaa
5 Responses
  1. idea yg bagus.. tq2, blk nie leh try..


  2. Mulberi Says:

    Haa.. time cuti skolah ke.. tak tau nak buat ape dgn anak2, bulehla suh dorang buat ujikaji nii.. ehee.. tp anak aryanie kecik lagi kan.. hehe.. mesti kuitt jek tgk dgn mulut2 skali berbuih nak tiupp..


  3. Maizatul Says:

    idea bernas ni....takyah le dok membeli bubbles kat kedai giii


  4. neisya Says:

    tenkiu mul....mahai tau bubble tu..hari tu ku beli kat penang...rm6...sikit je...bekas ja elok......


  5. Mulberi Says:

    mai.. neisya.. same2 la kita berjimat.. sambil2 tu dapat gak mengkreatifkan diri..


Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...