Mulberi
Situasi 1: Aku tgh iron baju sambil Faizeen tgh buat homework

Faizeen: Ibu, nape ALLAH buat hari kiamat?
Uh.. uh.. soalan senang.. tapi camno nak jawab ekk.. Sambil tangan iron baju, sambil kepala berpikir. Mende ni slalu baca, kita pon dah tau.. sejak dr sekolah dulu.. tapi nak terangkan dgn ayat yg paling mudah pada anak, mmg sesuatu yang mencabar
Aku: Hidup kita atas dunia ni kan sementara jek.. Akhirat tu tempat yg paling kekal utk kita semua
Muka Faizeen nmpk berkerut sket.. Mungkin masih belum dapat tangkap ape yg aku cuba sampaikan.. atau dalam istilah lain "penyampaianku masih kurang berkesan".. huhuuu
Aku: Hari kiamat tu ALLAH buat supaya dapat berlaku adil pada semua.. Contohnya masa zaman Firaun dulu.. Ramai org yg beriman kena siksa, kena hukum bunuh dengan Firaun sbb dorang taknak mengaku Firaun tu Tuhan.. Walaupon kena bunuh, kena siksa kat dunia, tapi kat akhirat nanti Allah dah janjikan syurga utk dorang tu..Dapat hidup senang lenang.. Adil tak ALLAH tu?
Faizeen mengangguk
Aku: Contoh lagi, org yang jahat kat dunia.. selalu pukul orang.. tipu orang.. mungkin polis tak dapat tangkap kat dunia ni..tapi mase hari kiamat nnti, die pulak yg kena siksa dalam api neraka.. takleh nak lari lagi dahh. Orang yang miskin, macam kat Bersamamu tu.. Kalau dia sabar, & taat mengerjakan perintah ALLAH, InsyaALLAH mase hari kiamat nanti dia leh hidup senang kat dalam syurga..
Faizeen: ALLAH tu memang MAHA ADIL, kan?
Aku angguk, maknanya dia dah puashati dgn jawapan aku tadi..

Situasi 2: Aku tengah tunggu Sofea habiskan makanan kat meja makan

Sofea: Ibu.. ibu rase ibu nak anak lagi tak?
Gulp!! Nak tercekik aku mendengarnye.. Huhu.. Soalan macam ni, tak pernah aku jangka keluar dari mulut anak bertuah sorang ni..
Aku: Nape adik tanye camtu?
Sofea: Saje.. Kalau nak anak lagi, tak pe la.. Kala taknak pon, tak kisah la..
Waduhhh.. cakapnya sudah serupa orang dewasa
Aku: Tak tau lagi la Dik.. Kalau Allah nak kasi anak lagi.. ibu terima je laa.. Alhamdulillah.. Rezekii..
Sofea terus diam sambil menghabiskan saki baki nasi dalam pinggan.. Tak tau la ape lagi soalan akan ditanye lepas ni.. huhu..
3 Responses
  1. Maizatul Says:

    bagus kalu bebudak ni rajin bertanya...tapi kekadang..nak mereka ayat bagi diorang paham tu yang mencabar skit...hehehe


  2. Mulberi Says:

    Betul la Mai.. kdg2 kita tgh penat, tgh stress.. bila anak2 ni tanye mcm2 rase cam nk meletup je kepaler..


  3. neisya Says:

    kadang2 soklan tu buat kita nak marah je...pernah gak ku marah, hb kata..anak tanya, jawab la elok2...pantas ku jawab..abg awat tak jawab...##@@&*%...melawan..melawan...sori bang...hehe...


Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...