Mulberi
Actually, nak masukkan awal2 lagi post ni.. tapi kerana excited sgt nak citer pasal waterfall, sampai terlupa lakk...ehee
Ni kisah program cuti sekolah yang baru je lepas.. Sebenarnye byk mende nak buat untuk anak2 ni, tapi kerana kesuntukan masa, ditambah dengan "kerajinan" ibunya ni, so aku sempat buat sessi memasak bersama anak2 je laa..
Resepi kali ni.. instant jelly! Yeahhh..


Ye Puan2.. Hr ni Chef Faizeen nak ajar masak instant jelly.. Sementara pembantu saya, adik Sofea sedang menyusun acuan..
Mula2  masukkan 400 ml air ke dalam periuk.. Biarkan hingga ia mendidih. Sila abaikan dapur ibu saya yg lawo tuu.. (Huhu.. gara2 guna periuk besarrrrrr sgt mase buat majlis mkn2 hr tu, sampai apinye menjelagakan dapurkuu)



Kemudian, guntingkan peket instant jelly, dan tuangkan kesemua isinya ke dalam periuk. Jangan tinggalkan walau sehabuk sekalipon.. Itulah amalan berjimat cermat yang diajar oleh ibu saya.. 


Kacau jelly tadi sehingga larut.. Sambil tu, bolehla anda menyanyi, tapi pastikan anda bukan anak dara lagi.. Mak dara takpeeee


Setelah cukup larutnye, bolehla diangkat. Sekarang tugas Sofea pula untuk proses penuangan jelly ke dalam acuan. Nmpk tak asap yang kuar dari cawan tuu? Huhu.. panas tuuuu.. Hati2 ye Puan2.. jari nak pakai lameeeee hehehe


Saya sebagai chef turut serta membantu meringankan beban pembantu saya iniiii.. Ibu saya bertindak sebagai jurufoto profesional aka tukang tengok aka mandurrrrr


Dah siapp!! Kat kotak jelly tu, tulis.. tunggu ia beku sehingga 3 jam.. Tapi setiap 2 minit saya & adik saya jengok & cuit2 jelly ni, tapi tak jugak keras2.. Sehinggalah tahap ibu saya "memberikan kuliah tanpa hentinya" lalu menyorokkan jelly ini ke dalam peti ais.

Walaupon demikian, saya dan adik dengan tanpa putus asa, terus juga menanti jelly ini keras, sedikit demi sedikit & memberi laporan pd ibu yg sdg sibuk menghadap laptopnye..
Oleh kerana semangat & iltizam yg kami tunjukkan, akhirnya ibu mengalah.. "nak makan, makan jelaa.. asik bukak katup peti ais jee!!!"

Akhirnya, jelly itu dapat juga kami nikmati.. tanpa sempat ibu mengambil gambar2nya.. sekian..

3 Responses
  1. ira_kecik Says:

    wah.... menariknyer jelly cup tu....hehehe.... pandai cheff faizeen eh... blajar dari sape.... blajar dari ketua cheff aka ibu la kan.....


  2. Mulberi Says:

    Ketua chef mesti tgk2kn jugak.. Actually die takuttt nak bukak api gas tuu.. kekekek


  3. PUTUBAMBU Says:

    kah.kah..!! lawak betul...
    tapi baguslah..kecik2 lagi dah ada initiatif nak belajar masak...


Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...