Mulberi
Aku rasa, masih ramai lagi yang tertanya-tanya, camne nak tau hari2 subur.. hari2 tak subur.. Mase2 yg kita perlu elak kalau nak jarakkan anak.. Mase yang terbaik untuk "buat anak".. heheh..

Allah anugerahkan manusia tu akal untuk berfikir.. Walaupun setiap sesuatu yg berlaku adalah termaktub dalam Qadha' & Qadar Allah, namun kita disuruh untuk berikhtiar utk memperolehi sesuatu.. Selebihnya, berdoa & bertawakallah kepadaNYA.. Sesungguhnya DIA-lah yg maha mengetahui

KALENDER KESUBURAN BULANAN
(Let's say haid jatuh pd 1hb)

Hari Haid : 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 (10 hari)

Hari Subur (untuk mendapatkan baby boy): 11,12,13,14,15,16,17 (7 hari)

Hari Subur (untuk mendapatkan baby girl): 18,19,19,20,21,22,23 (7 hari)

Hari Tidak Subur: 24,25,26,27,28,29,30 (7 hari)

Walaupun masa haid hanya selama 6 atau 7 hari, tetapi telur akan mula berfungsi selepas hari ke 10.

Sumber: Dr.Hamid Arshad's Q&A article
p/s Oleh kerana biasenye haidku hanya 6-7 hari hari, so bolehla ber"acara" bebas sebelum masuk hari ke 10.. hikhikhik

Bagaimana merancang jantina?


Berikut adalah petua yang boleh membantu anda merancang jantina anak anda. InsyaAllah dengan panduan dan izin Allah akan membawa kejayaan. kita hanya memerlukan sedikit usaha dan tawakkal.

Sebenarnya sperma @ benih lelaki menjadi penentu jantina bayi kerana benih-benih tersebut ada yang membawa kromosom X dan Y.

Sedangkan telur atau benih isteri hanya membawa kromosom X. Bergantung mana yang bercantum – XY (anak lelaki) – XX (anak perempuan).

Ciri-ciri benih:

Benih Y lebih cergas dan laju begerak tetapi lebih cepat mati berbanding dengan benih X yang lambat bergerak tetapi hidup lebih lama.

Benih Y juga lebih tahan dalam cecair yang beralkali , sedangkan benih X lebih tahan dalam cecair asid.

Oleh itu anda boleh ikuti panduan berikut:

Merancang anak lelaki

1. Makanan yang asid seperti buah-buahan limau, nanas, mangga, cuka, minuman gas perlu dijauhkan selama 2 bulan sebelum mencuba. Makanan laut adalah digalakkan, zat-zat logam kalsium dan magnesium juga diperlukan
(Rancang pemakanan ni 2-3 bulan awal2 sebelum mencuba. Jgn lak mase dah lekat baru nak makan.. dah tak kira dah tu..)

2. Persetubuhan pada waktu subur iaitu pada hari penetasan telur isteri ( ovulation) adalah penting.

3. Menukarkan cecairan faraj kepada beralkali dengan melakukan ‘douching’ atau basuh dalam faraj dengan satu alat khas. 20 ml. Air bikarbonet dimasukkan kedalam faraj lebih kurang 2 jam sebelum mengadakan persetubuhan. Cecair bikarbonet (sodium bicarbonate ) boleh dibeli dari farmasi.

4. Kaedah suntikan benih lelaki ( artificial insemination) setelah air mani suami menjalani proses ‘layering’, atau menjalani rawatan bayi tabung uji (IVF) dan dipilih embryo yang telah disahkan lelaki untuk dimasukkan kedalam rahim. Kedua-dua kaedah tersebut tidak dibolehkan jika hanya untuk tujuan mendapatkan anak lelaki. Tetapi diperbolehkan jika sabit ada penyakit baka bila melahirkan anak perempuan.

Merancang anak perempuan

1. Digalakkan memakan makanan yang berasid seperti limau, asam , nenas, cuka, air minuman bergas dan lain lain. Pantang memakan makanan laut.

2. Persetubuhan dilakukan sebelum penetasan telur isteri (ovulation). Jangan bersetubuh selama 5 hari mulai dari hari ‘ovulation’ yang boleh dikesan dengan ujian-ujian subur.

3. Melakukan ‘douching’ dengan menggunakan cecair asid (very dilute lactacyd) 2 jam sebelum persetubuhan dilakukan.

More...

Untuk dapatkan anak lelaki
1- banyakkan makan sayur untuk kedua2 pasangan, lelaki dan perempuan
2- deep penetration, maksudnya cuba pancut hampir kepada pangkal rahim isteri kerana sperma yang membawa jantina lelaki ni laju tapi tidak tahan lama. Jadi kalau dekat dengan pangkal rahim, berkemungkinan besar ia boleh bercantum dengan ovum dan membentuk jantina lelaki

Untuk dapatkan anak perempuan
1- banyakkan makan daging (ayam dan lembu) untuk kedua2 pasangan, lelaki dan perempuan
2- subsurface penetration, maksudnya pancut jauh dari pangkal rahim. Ini berkemungkinan sperma yang membawa gen lelaki tidak dapat bertahan lama dan mati.Ini memberi peluang untuk sperma yang membawa gen perempuan bercantum dengan ovum

Sumber: cakap.net
18 Responses
  1. Nurul Aznil Says:

    dari entry ini, saya raa, saya dapat girl jer... :P


  2. Mulberi Says:

    Mu peknen ehhhh????!! wah wahhh.. share la citerrr


  3. ira_kecik Says:

    good info, thanks for sharing, sharing is caring..... mul ape lagi tu yg ditunggu.....


  4. Mulberi Says:

    Aiyakkkkkkk.. aku jugakkk yg kenaaa!


  5. PUTUBAMBU Says:

    wah mul..ko nak tambah yg no. 3 pulak yek? oklah tu.. anak2 ko pun dah besar ni..


  6. Mulberi Says:

    Uwaaaaa PUT.. aku tepek info utk mereka yg junior2 ni.. aku dah otaii... kehkehkeh


  7. Iza Aziz Says:

    alamak... cam nie kena try la kalo nk anak lelaki. tapiiii... anak aku dh ramai laaa. :)


  8. Mai @ zareen Says:

    hehehe...baguih ler mul...info penting untukku yang merancang nak tambah baby nih...hehehe..psss...nak baby boy....


  9. Mulberi Says:

    Iza.. dpt kumbang sekor penyeri taman, cukup ahh.. Lagi ramai lagi meriahhh.. heheh

    Maii.. nanti leh jadi testimoni... citer experience merancang anak camni.. Psttt.. bile nak start?? Eheee..


  10. elrahah Says:

    salam, hi!! inginkan salun rambut muslimah yang mempunyai ruangan tertutup yang sangat luas dan ekslusif?! layari http://jazeeratelrahah.blogspot.com tQ


  11. neisya Says:

    sejak akhir2 ni....mul rajinnnnn pasal2 ni ek....errrrrrr...ada sesuatu ke?...ekekekek


  12. Mulberi Says:

    Aiyakkkkk.. kena lagiiiiii...
    Mane ade neisya.. saje2 berkongsi info.. kalau ade sesuatu pon, ape salahnyee.. halaalan toiyibahh hehehehehehehhehh


  13. @LiYaNNuaR Says:

    thanks for sharing... notes yek!


  14. Mulberi Says:

    Very most welcome.. Takpe.. kite same2 berkongsi ilmu.. Mane tau, lepas ni ade rezki lak..InsyaALLAH.. kena usaha sket laaa


  15. ibh Says:

    Good Info..Thank's for sharing. Mana tau jadik dgn ikut info ni..heee


  16. nice info...sy tgh b'usaha nk ada baby ni...
    terima kasih yeerr...




Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...