Mulberi
Pernah tak soalan macam ni terlintas kat fikiran kita masa kecik2 dulu? Apa jawapan yang biasenye mak atau kakak atau ertikata lain, orang dewasa, akan bagitau?
"Ehh.. kau budak2 lagi.. Tak yah nak tanye2 camtu.."
ATAU
"mak dengan ayah tido same2, lepas tu dapatla baby"
ATAU
"kau besar nanti kau tau la sendiri"..
Puas hatikah kita dengan jawapan2 yang diberikan?

Itu dulu..
But nowadays.. kita dah ada anak.. dan sewaktu umur Faizeen 5 tahun, die dah pernah tanya soalan sebegini pada aku.. dan aku semestinya tak nak mengulangi jawapan2 "tak puas hati" yang pernah diberikan pada aku suatu ketika dulu.

Well parents, apa jawapan yang patut kita berikan?
1st of all, be realistic. Come on la.. anak2 sekarang pemikirannya tak sama dengan anak2 zaman dulu. Agak2nya kalau kita cerita pada anak, baby tu ade dalam perut ibu, lepas ibu dipatuk ular, anak2 boleh terima tak? And please.. janganlah berbohong pada anak kerana mereka akan ingat pembohongan kita itu untuk seumur hidup mereka..

Apepun, parents perlulah ade ilmu pengetahuan supaya dapat memberikan jawapan yang terbaik utk anak2.. I'm not saying that I'm the best, but I try the best..

Macam Faizeen, aku gunakan VCD sebagai medium pembelajaran secara tidak langsung. Ooopss.. bukan sebarangan VCD, tp dari set Petanda Maha Pencipta yang memuatkan 6 keping VCD termasukla VCD Keajaban Al-Quran yang mengandungi video proses kejadian manusia. Kita sebagai ibu atau bapa pun, kenalah sedikit sebanyak memberi penerangan yang lebih jelas dengan gaya bahasa yang mudah difahami oleh anak tu.. Contoh yang paling mudah, sewaktu gambar sperma ditayangkan, aku terangkan pada anak, sperma seperti tadpoles tu adalah benih dari orang lelaki seperti abah. Sewaktu proses baby tu nak berlaku, berjuta2 sperma akan berenang menuju ke telur atau ovum, yang terdapat dalam badan perempuan seperti ibu. Tapi dalam banyak2 tu, hanya sperma yang kuat, yang gagah perkasa macam superman tu (masukle unsur2 fiksyen sket..heheh) yang boleh tembus masuk dalam telur tu. Haaa.. bila sperma dan telur tu dah bercantum, barulah baby akan jadi.. Baby tu akan duduk dalam perut ibu selama lebih kurang 9 bulan. Pastu barulah baby tu boleh keluar dari dalam perut.. Finally, selitkanlah jugak ilmu2 ketauhidan.. betapa hebatnya ciptaan Allah tu, yang tak mampu dilakukan oleh sape2 pon..

Alhamdulillah Faizeen faham apa yang cuba aku sampaikan sebab lepas tu, dia boleh ceritakan balik bagaimana datangnya baby pada abah dia pulak. Dan aku tak menghadapi kesulitan lagi bila suatu hari lainnya pulak, Faizeen bertanya "Ape itu mati pucukk??!!"
3 Responses
  1. Maizatul Says:

    hi...suka baca blog u..leh change link x?...


  2. Mulberi Says:

    Thanx Mai.. sudi singgah kat sini.. nk change link, no problem punyerrr


  3. ana Says:

    nasib baik anak mul tak tny cemana sperm tu boleh masuk jumpa ovum....cara2nya la....ekekek..

    my son last 2 weeks tnya...abah, mama, mandi wajib tu apa?....


Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...