Mulberi
Satu lagi projek disaat rajin.. Famos Amos Cookies



Err.. actually aku ni tak tau ape pon pasal famos amos tu.. A Famosa tu, memang famous laa.. kehkeh.. Tapi time aku google pasal cookies, ramai nooo yang menyebut pasal famos amos.. Tu yang menyebabkan aku tertarik nak carik resepinya.. Ni lah hasilnya.. belum sejuk lagi, dah habis 1 tray kena rembat dengan anak-anakku..huhu..

Nak resepi?? Amik laaa.. Boleh buat untuk minum petang anak2.. Tp resepi ni ade modified sket2..

Famos Amos Cookies

Bahan

- 1 cawan butter/ marjerin

- 2 cawan tepung (1 1/2 cawan tepung gandum + 1/2 cawan tepung jagung)

- 1 sudu kecil baking soda

- 1 sudu kecil baking powder

- 1 cawan gula halus (boleh kurangkan)

- 1 cawan gula perang (boleh kurangkan)

- 2 1/2 cawan oat (blender hingga halus cam tepung)

- chocolate chips (ikut suka la nak letak berapa)

- 1/2 sudu kecil garam

- cadbury bar - grated (aku tak letak pon)

- 2 biji telur

- 1 1/2 cawan "chopped nuts" spt almond, hazelnut etc (optional, tapi kalau letak lagi crunchy)

- 1/2 sudu kecil esen vanila

Cara:

1. Pukul mentega, gula halus dan gula merah dengan kelajuan sederhana je. Pukul pakai tangan pon boleh. Sayang anak, tgn2kan.. Sayang cookies, pukul2kan..heheh

2. Masukkan telur & esen vanila. Gaul rata lepas tu masukkan tepung, oat, garam, baking powder & baking soda.

3. Masukkan chocolate chips, cadbury bar, dgn ape2 jenis chopped nuts tu kalau nak letak.

4. Lengserkan tray pembakar dengan marjerin/ myk/ letak baking sheet.

5.Lepas tu sudukan lebih kurang 1/4 sudu besar doh ke dalam tray (cookies ni akan melebar) so tak yahla nak letak beso2. Letak jarak2, supaya nanti cookies tak bercantum

6. Panaskan oven 175 darjah celcius. Bakar 15 minit atau sehingga berwarna coklat keperangan (Jangan coklat kehitaman udahleeee..)

Ikut sukatan gula di atas, memang cookies ni rase manis sket. Maybe boleh dikurangkan separuh, ikut citarasa masing2 la..



4 Responses
  1. Nieza Ishak Says:

    sedapnya Mul ..
    nasib aku bukan buyung lagik .. kalo idok sahih suh pos ... kekekee


  2. kakngah Says:

    nant la... aku dh jd full time housewife... bkn beskot famos amos aku buat... biskut kepala lutut bersalut gula pn aku blasah.... hehehe!!
    oven aku pn dh lama bersawang.. bila la nk berasap ni...


  3. Anonymous Says:

    ahhh,
    sy ni malas gila nk buat cookies...

    selalu reset cookies jer :P


  4. Mulberi Says:

    Nieza..
    Nk order meh ahh.. tiga seringgit tiga seringgittttttt...

    kakngah
    Hamboii.. camne le rupe biskut kepala lutut bersalut gula tuhhh.. kekehkeh

    idza..
    Ku jadi rajin sejak ade mulut2 comel yang jadi tukang makannye.. heheh


Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...